<
Parkeringsplats med utsikt mot Icas byggnad och skylt samt några kunder på väg in till butiken

ICA Maxi Erikslund

ICA Maxi Erikslund är en stor arbetsgivare i Västerås och vill gärna bidra till ett bättre samhällsklimat. Vi erbjöd möjligheter till personer som tidigare haft svårt att komma in på arbetsmarknaden.


Kursen räddade sommarschemat

Ica Maxi Erikslund i Västerås är en stor arbetsgivare på orten och vill gärna ta ansvar och bidra till ett bättre samhällsklimat. Ett sätt att göra det är att erbjuda möjligheter till personer som annars skulle ha svårt att komma in på arbetsmarknaden. Så här gick det till när Lernia och Ica Maxi tillsammans lotsade 25 personer genom en utbildning och räddade sommarens rekryteringar.

Höga ambitioner gjorde jakten svår

I matbutiken är det aldrig semesterstängt och pusslet med att få ihop sommarpersonalen är alltid en utmaning. Butikens höga ambition ställer stora krav på rekryteringsprocessen och det behövdes nya vägar för att kunna hitta bra medarbetare.

Anpassad utbildning gav resultat

I början av 2014 etablerade Ica Maxi Erikslund ett samarbete med Lernia. Lernia skräddarsydde en kurs som riktade sig till arbetssökande som var intresserade av att jobba i livsmedelshandeln. Efter fyra veckors teori på Lernia gjorde deltagarna praktik på butiken.

Av de 25 som genomgick kursen fick tolv personer en sommaranställning och tre en tillsvidareanställning.

En vanlig morgon i butiken

Det är fredag morgon på Ica Maxi Erikslund i utkanten av Västerås, en av de största matbutikerna i området. Pallar, kartonger, rykande färskt bröd och leveranser av färsk frukt trängs om utrymmet i butiksgångarna. 

Än så länge är det inte så många kunder i butiken men inom några timmar ska Ica Maxi stå redo att möta alla de tusentals kunder som ska storhandla inför helgen. Intensiteten ligger i luften, personalen jobbar fokuserat och snabbt för att möta deadline.

– Vid klockan tolv ska varorna stå på hyllorna, alla pallar vara borta ur butiken och personalen redo att möta kunderna. Det är nu det gäller – och det är en tuff uppgift som ställer höga krav på vår personal, säger Helena Persson.

Helena är rekryteringsansvarig på Ica Maxi Erikslund. På vägen upp till kontoret hänger porträttbilder på alla medarbetare och det stora persongalleriet visar företagets ambition att skapa mångfald.

Fyra anställda på Ica står vid hyllorna i butiken

Vill bidra till ett bättre samhällsklimat

– Vi är en relativt stor arbetsgivare i Västerås och jag tycker faktiskt att det är vår skyldighet att ta ansvar och bidra till ett bättre samhällsklimat, säger Helena.

Rent konkret handlar det om att erbjuda möjligheter till personer som kanske annars skulle ha svårt att komma in på arbetsmarknaden, att stötta skoltrötta ungdomar genom att kombinera skola och arbetsliv samt erbjuda praktikplatser.

Butikens höga ambition ställer krav på rekryteringsprocessen och Helena använder flera olika kanaler för att möta behovet av att hitta bra medarbetare. En viktig del är det samarbete som Ica Maxi Erikslund etablerade med Lernia i början av 2014.

Lernia skräddarsydde en kurs som riktade sig till arbetssökande som var intresserade av att jobba i livsmedelshandeln. Startskottet för projektet gick när Arbetsförmedlingen kallade runt 100 personer till en informationsträff om kursen och de karriärmöjligheter som projektet erbjöd. Helena och några av hennes butikskollegor var med på presentationen och berättade vad de förväntade sig från blivande medarbetare.

– Vi körde en speeddating och ganska snart hade vi vaskat fram 25 personer som vi ville gå vidare med och erbjuda en plats på kursen.

"Det positiva med den här kursen och praktiken är att alla deltagare har fått personliga arbetsintyg som förhoppningsvis underlättar deras framtid på arbetsmarknaden."

Kursen inleddes med fyra veckors teori hos Lernia där deltagarna fick lära sig mer om branschen, livsmedel, kundbemötande och ergonomi. Därefter blev det en period där teoriavsnitten kombinerades med praktik hos Ica Maxi Erikslund. Deltagarna fick ett schema i butiken med samma arbetstider som Icas egen personal och en handledare. Kursdeltagarna cirkulerade på olika avdelningar i butiken och fick känna på och utföra allt det som en Ica-medarbetare gör under en arbetsdag.

– Efter kursen kunde vi erbjuda tolv av kursdeltagarna ett sommarjobb och efter sommarperioden fick tre av dem en tillsvidareanställning. Det positiva med den här kursen och praktiken är att alla deltagare har fått personliga arbetsintyg som förhoppningsvis underlättar deras framtid på arbetsmarknaden.

I år är behovet av sommarpersonal något mindre än tidigare men Ica Maxi Erikslund kommer ändå att genomföra ytterligare en kurs i samarbete med Lernia för att säkerställa butikens rekryteringsbehov.

– Vi har haft ett bra och smidigt samarbete med Lernia och jag uppskattar att de lyssnar på våra behov, säger Helena. Tillsammans kan vi utveckla och finslipa programmet – och inför kommande kurser vill vi gärna ta en mer aktiv del i de teoretiska kursmomenten.