2023-03-27

Kombinationen el, automation och sälj är tre kompetenser Göteborgsföretagen skriker efter – nu startar utbildningen till Försäljningsingenjör

Sverige är ett exportberoende land och exportvärdet uppgår till 45 procent av BNP. Hela 70 procent av allt som exporteras är tillverkade produkter som görs eller förädlas i Sverige, enligt SCB. Det är företagen i Västra Götaland som exporterar mest i hela landet sett till värde, hela 350 miljarder kronor, enligt exportdata från 2021. Men för att behålla förstaplatsen krävs säljare som både kan teknik och försäljning. Därför startar Lernia tillsammans med näringslivet yrkeshögskoleutbildningen Försäljningsingenjör inom el och automation i Göteborg.

Svenska industriföretag har länge larmat om utmaningar att hitta teknisk kompetens. Behoven har accelererats i samband med att den tekniska komplexiteten ständigt ökar. Att lyckas med kompetensförsörjningen är helt avgörande för hur svensk konkurrenskraft står sig mot andra länder. Fastän konjunkturen pekar nedåt finns det ett stort behov av teknisk kompetens bland de producerande företagen i Västra Götalandsregionen. Bland annat kommer den nya batterifabriken behöva 3000 nya medarbetare, en satsning som kräver en ny slags kompetens, inte minst på tekniskt kunniga säljare.

– Utbildningen till Försäljningsingenjör består både av teknik- och ekonomikurser – just för att rusta studenten för att sälja avancerade produkter från morgondagens industri, säger Ulla Gustafsson, verksamhetschef på Lernia Yrkeshögskola.

Bakom utbildningen samverkar en rad olika företag inom allt från medicinteknik till fordonsindustri. Framtidsutsikterna ser goda ut för studenterna där många av företagen hittills har gjort internrekryteringar och interimslösningar för att tillmötesgå kompetensbehovet.

– Tekniska säljare är det vi har störst behov av och vi ser att behovet framåt bara komma öka. Utbildningen i sig är helt unik då kombinationen inte har funnits tidigare. Till 2030 kommer det saknas 50 000 ingenjörer så det finns bra jobb för den som vill, säger Ulf Helles på automationsföretaget Piab.

Ansökningen till utbildningen är öppen mellan 15 februari och 15 maj. Utbildningen är två år lång inklusive praktik på ett företag.

Profilbild för Katarina Devell

Katarina Devell

Om Lernia
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska arbetsmarknaden i över 20 år. Lernia omsatte 2,9 miljarder kronor 2021 och finns på över 80 orter. Vi utbildade och coachade 19 000 personer och förmedlade 10 800 bemanningskonsulter. Under året bidrog Lernia till att över 14 000 personer fick ett nytt arbete. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se