Så hanterar du de värsta skitsnackarna på jobbet
Vi har alla varit med om det och vet hur det känns – skitsnacket. Om kollegor, om chefen, om it-avdelningen, om allt mellan himmel och jord. Skitsnack hänger ihop med en negativ kultur på jobbet, men hur skadligt är det egentligen för en organisation?

Alexandra Thomas
Olika saker orsakar skitsnack
Att skitsnack uppstår på arbetsplatser kan bero på flera olika saker, säger Alexandra Thomas, legitimerad psykolog på konsultfirman Move Management.
– Det kan handla om att man försöker knyta band och skapa allianser, att man inte har så mycket annat att prata om, att man själv är lite vilsen eller att det bara har blivit ett trist mönster.
Intentionen avgör
Huruvida skitsnacket är skadligt eller inte tycker Alexandra Thomas handlar om intentionen.
– Det kan vara någon som är ny och mest försöker sondera terrängen, är lite nyfiken och vill kolla av: ”Stämmer det att Albin alltid jobbar hemma?” Då kan det vara okej, men det uppstår snabbt gråzoner.
Grundar sig skitsnacket i stället i att vilja andra människor illa är det hög tid att sätta stopp.
– Det är verkligen inte okej och det är jätteviktigt att man som chef absolut inte deltar i skitsnacket, det leder till en förtroendekris hos medarbetarna. Däremot ska man ha örat mot marken, hur är tongångarna?
Håll dig nära
Är det så att skitsnacket grundar sig i att många medarbetare irriterar sig på samma person menar Alexandra Thomas att du som chef bör ta reda på hur det förhåller sig.
– Är det ett allmänt missnöje med en viss person, se till att hålla dig nära den personen så att du själv kan skapa dig en uppfattning. Ta sen upp det eventuella problemet: ”Jag ser att du är sen till varje möte, finns det någon anledning till det?”

Försök att avleda
För att få stopp på onödigt och illvilligt snack kan chefens första steg vara att be den som snackar skit att ta det direkt med personen som det pratas om. Alexandra Thomas tycker också att chefen ska försöka avleda samtalet och byta ämne.
– För tillbaka samtalet till det ni pratade om: ”Ja, nu är ju inte Karin här i rummet, men visst är det spännande med den här nya kunden?” eller ”Har vi ventilerat det här klart och kan återgå till budgeten?”
Har du utmaningar att hitta personal?
Kan skada produktiviteten
Går det för långt kan skitsnacket skapa otrygga team och organisationer.
– I värsta fall börjar folk vakta sin rygg och tunga och vågar inte säga vad de tycker. ”Vad säger de om mig när jag lämnar rummet? Bäst att stanna kvar.” Medarbetarna tappar fokus på jobbet och åstadkommer inte det de ska. Både produktivitet och resultat kan då påverkas.
Viktigt, tycker Alexandra Thomas, är att arbeta med företagskulturen och värderingar.
– Skapa delaktighet och motivation, förklara vad vi som företag ska åstadkomma. Se till att alla medarbetare får blomma i sin roll – det tar bort avund som annars kan ligga till grund för skitsnack.
Vilka är det då som snackar mest skit?
– Alla snackar skit. Jag har varit på arbetsplatser med enbart män där det snackas oerhört mycket skit, men även mellanstadietjejer snackar skit. Det här är något mänskligt och absolut inte könsrelaterat. Och skitsnack kan finnas på vilken nivå som helst i en organisation.
5 sätt att stoppa skitsnacket
- 1Ta avstånd från snacket, avled genom att byta ämne. 
- 2Be den som snackar skit att ta upp problemet med berörd person. 
- 3Ta själv reda på om det ligger något i snack och rykten. Visar det sig finnas substans bakom, ta då upp problematiken med berörd person. 
- 4Var tydlig med hur ni som företag ska jobba med kultur och värderingar. 
- 5Får alla medarbetare blomma i sina roller blir det mindre avundsjuka och mindre skitsnack. 
Mer inom Ledarskap

Ledarskap
5 värsta ovanorna – detta stör vi oss mest på hos kollegorna
Stökiga kök, högljudda samtal och evigt vabbande kollegor. Vi har alla någon gång stört oss på småsaker på jobbet, men hur små är de egentligen? Flera undersökningar visar att irritation på arbetsplatsen inte bara handlar om gnabb i fikarummet. Små beteenden påverkar både trivsel och fokus och ibland till och med hela teamets samarbetsklimat.

Ledarskap
Är ditt ledarskap redo för en snabbföränderlig värld?
Arbetslivet rör sig snabbt – nya teknologier, ändrade kompetensbehov och globala utmaningar påverkar oss alla. Som chef kan det kännas krävande att hänga med. Men med rätt verktyg kan du både stärka ditt ledarskap och skapa trygghet för ditt team. Här får du konkreta metoder som hjälper dig att möta förändringarna på ett sätt som stärker både dig och ditt team.

Ledarskap
10 tips för en stressfri och avkopplande semester
Inför sommaren ökar tempot på många arbetsplatser. För chefer och medarbetare som jonglerar deadlines, personalfrågor och privata planer kan semestern lätt bli ännu en punkt på ”att göra-listan”. Men rätt förberedelser och realistiska förväntningar gör stor skillnad. Här är tio tips som hjälper dig att varva ner, få återhämtning och komma tillbaka till arbetet med ny energi.
Du kanske också är intresserad av

Arbetsmiljö
Vad kollegors beteenden avslöjar om kulturen på jobbet
Ofta börjar det med något litet. Ett beteende som stör, ett mönster som väcker reaktioner. Men just där finns ofta ledtrådar till hur samarbetet fungerar på riktigt. Små beteenden kan verka obetydliga, men i själva verket säger de mycket om hur en arbetsplats fungerar.

Rekrytera personal
AI i rekrytering – möjligheter och risker ur arbetsgivarens perspektiv
AI har förändrat sättet vi ser på rekrytering. Men hur hittar man balansen mellan effektiv teknik och mänsklig fingertoppskänsla? Här går vi igenom både fördelar och utmaningar, och ger konkreta råd till dig som rekryterar.

Bemanningstips
Webbinar: Bemanningens ABC
Bemanning är en viktig del av många företags kompetensförsörjning. Lernia är den största uthyraren av yrkesarbetare i Sverige och vi agerar ofta bollplank till företag om frågor som rör inhyrning. Vi vet att det är mycket man ska ha koll på. Därför har vi tagit fram ett matnyttigt webbinar där vi går igenom de saker du som inhyrande företag behöver veta.
