5 värsta ovanorna – detta stör vi oss mest på hos kollegorna
Stökig personaltoalett, evigt vabbande och jättejobbiga ljud. Stör du dig också på kollegornas olater, eller är det faktiskt du som är den skyldiga?

YouGovs tidigare undersökning
Vad skapar irritation och frustration?
Vi har tagit reda på vad som skapar irritation och frustration kollegor emellan på jobbet. Baserat på marknadsundersökningsföretaget YouGovs tidigare undersökning finns det några klassiska saker som retar gallfeber på oss.
”Din mamma jobbar inte här”
Dessa skyltar i det gemensamma köket är vi hyfsat trötta på. Vuxna människor borde väl ha lärt sig att städa upp efter sig? Personalköket har ju dessutom diskmaskin, det är väl bara att stoppa in den smutsiga matlådan? Och skulle disken gud förbjude vara ren så tar det knappt två minuter att tömma maskinen … Men det här har nog inte alla förstått, för det vi stör oss mest på är när kollegor inte städar upp i kök eller badrum.
Sen ankomst
En källa till irritation är kollegors oförmåga att komma i tid. På varje arbetsplats finns hen. Personen som kommer instörtande med andan i halsen till avstämningsmötet vid åtta, eller ja, snarare några minuter efter åtta. Alla andra står redo med sin kopp kaffe och chefen har redan börjat gå igenom driftschemat. Det du funderar över är hur personen alltid lyckas komma exakt fem minuter över åtta … det är ju en punktlighet i sig. Testa att bara gå hemifrån fem minuter tidigare, tänker du.
Vab. Igen.
Kanske ingen ovana, men något som stör svenskarna på jobbet är när andra vabbar. ”Liam är lite snorig så det blir en vab i dag igen” VA?! tänker du, kollegan som ringt in och meddelat sin frånvaro tillbringade ju hela förra veckan med att vårda samma barn för någon typ av barnsjukdom. Hur sjuka kan småbarn egentligen vara? Tydligen väldigt mycket. Det här är något vi vet men ändå stör oss på. ”Ingen fara, vi löser det nog”, svarar du i ditt allra trevligaste tonläge.
Behöver ni hyra in personal?
Omedvetna ljud
Sanna är djupt fokuserad på sina arbetsuppgifter, då kommer de tunga suckarna. Hon märker det inte själv, men hela rummet liksom sugs in i den där mycket ljudliga utandningen som betyder att hon kört fast. Snart kommer hon antagligen till dig för att be om hjälp också.
Omedvetna ljud såsom trummande med fingrar, äppelsmaskande, nynnande eller en fot som inte kan sluta att stampa lätt i golvet retar oss rejält.
Telefonprat
”Näää, är det sant? Sa han så?” Kollegan tar sig friheten att prata högt och ljudligt. Nu vet alla i teamet exakt vad som hände under heeela helgen. I detalj. Från fredag klockan 17.03 till söndag kväll. Tack, vi behöver inte mer information om dina coronapromenader och pizzaluncher. Kollegors telefonsamtal tenderar att reta gallfeber på oss.
Så förhåller du dig till kollegornas ovanor
Leigh Steere, medgrundare av ledarskapsverktyget ”Managing People Better” har ett enkelt knep som kan vara bra att använda om du känner irritation över något din kollega gör: Om saken inträffar en gång; låt det passera. Händer det två gånger, lägg det på minnet. Upprepas det en tredje gång, då kan det vara dags att ta itu med problemet och bemöta personen.
Artikeln baserar sig på en undersökning gjord av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov år 2017.
3 andra saker som stör oss:
Chefen styr och ställer för mycket
Ständigt sjuka kollegor
Ljudet från datorer eller skrivare
Mer inom Ledarskap

Ledarskap
10 tips för en stressfri och avkopplande semester
Inför sommaren ökar tempot på många arbetsplatser. För chefer och medarbetare som jonglerar deadlines, personalfrågor och privata planer kan semestern lätt bli ännu en punkt på ”att göra-listan”. Men rätt förberedelser och realistiska förväntningar gör stor skillnad. Här är tio tips som hjälper dig att varva ner, få återhämtning och komma tillbaka till arbetet med ny energi.

Ledarskap
Psykologisk trygghet – nyckeln till effektivitet på arbetsplatsen
Vad är det som verkligen får team att prestera på topp, tänka nytt och våga ta initiativ? En avgörande faktor är psykologisk trygghet, alltså känslan av att våga säga vad man tycker, utan rädsla för att bli ifrågasatt eller bortgjord.

Ledarskap
7 smarta jobbpoddar du inte får missa
Har du fått nog av Rättegångspodden, P3 dokumentär och andra mordstinna poddar? Söker du istället inspiration och kunskap om ledarskap, arbetslivet och framtidens arbetsmarknad? Perfekt, då har vi sju tips för dig som gillar att dra på dig lurarna och försvinna in i en riktigt bra podcast.
Du kanske också är intresserad av

Arbetsmiljö
Hybridarbete: vad gäller juridiskt och praktiskt?
Hybridarbete är inte längre en tillfällig lösning. Det är en etablerad arbetsform som påverkar både arbetsmiljöansvar, lagstiftning och ledarskap. Vad gäller egentligen när arbetsplatsen flyttar hem, till sommarstugan eller till ett annat land? Vi ger dig koll på de viktigaste reglerna och råden för ett hållbart hybridupplägg – både för arbetsgivare och medarbetare.

Rekrytera personal
Internationell rekrytering: konkurrensfördel på arbetsmarknaden
Rätt kompetens är en avgörande framgångsfaktor. Många svenska företag brottas idag med kompetensbrist. Allt fler ser därför internationell rekrytering som ett effektivt sätt att möta både den utmaningen och bristen på lokal arbetskraft.

Hållbarhet och mångfald
Så lockar du fler kvinnliga kandidater till yrkesroller inom industrin
Inom industrin råder det ofta ojämn könsfördelning på arbetsplatserna. Genom rätt satsningar vid rekrytering kan ni som företag öka chanserna att locka fler kvinnor till arbetsplatserna.