Missbruk – så upptäcker du om medarbetare ligger i riskzonen
Att upptäcka om en person är på väg att hamna i ett skadligt bruk av till exempel droger, alkohol eller spel är inte det lättaste. Men det finns signaler som kan peka på att något är fel – och du som chef har ansvaret att lyfta frågan.

Alkohol toppar listan
– I snitt tar det tio år innan problemen upptäcks och då har det gått alldeles för långt. Därför ska man jobba med tidiga signaler och förebyggande arbete, säger Ingela Eriksson, kommunikationsansvarig för Alna, experter på skadligt bruk i arbetslivet.
Cirka 14 procent av Sveriges arbetsföra befolkning lider av ett skadligt alkoholbruk. Det är den absolut vanligaste formen av missbruk. Därefter kommer läkemedel, följt av spel och droger. Uppskattningen är att cirka 1 procent av den totala arbetskraften har ett skadligt narkotikabruk.
– Det finns massor av saker du kan bli beroende av: shopping, träning, sociala medier, sex med mera, men det är mer ovanligt.
Förändrat beteende kan avslöja
Tecken på att en person är på väg mot ett skadligt bruk av något slag kan vara att personen missköter tider, tänjer på flex, försvinner från arbetsplatsen, inte levererar i tid. Det kan också handla om humörsvängningar, irritation, trötthet eller ökad sjukfrånvaro, eller att personen hamnar i konflikt, tar ledigt med kort varsel eller upplever ökad stress trots att arbetsuppgifterna är oförändrade.
– Framför allt ska du som chef hålla koll på ett förändrat beteende. Det kan vara så att personen ofta har udda förklaringar till saker och ting, det kan man vara misstänksam mot även om det ofta är sympatiska berättelser, säger Ingela Eriksson.
Behöver ni extrapersonal?
Dataspelsberoende och hasardspel
Olika typer av spelmissbruk
När det gäller spel finns det två typer av beroende: dataspelsberoende och hasardspel – spel om pengar.
– Här finns en del uppenbara tecken, man lånar pengar av kollegor eller tar ut förskott på lönen, men då har det redan gått långt.
Vanligast är att bli beroende av spel om pengar, men även dataspelande kan få svåra negativa konsekvenser.
– Om man kommer till jobbet och inte har sovit för att man har spelat hela natten kan det få liknande följder som för den som är påverkad. Studier visar att trötthet bakom ratten är näst intill lika illa som alkoholpåverkan, det är väl samma inom industrin när man ska sköta en stor maskin, trötthet kan vara en stor risk, säger Ingela Eriksson.
Att vänta är inget alternativ
Så fort chefen blir uppmärksam på någon av nämnda signaler är det dags att boka in ett orossamtal eller ett omsorgssamtal med medarbetaren. Det sista du ska göra är att ”avvakta lite”, enligt Ingela Eriksson.
– Man behöver inte komma med några bevis eller skvaller från andra medarbetare, man pratar bara om sin magkänsla och sin oro för personen. Då är processen påbörjad och det blir mycket lättare nästa gång något händer. Och många öppnar upp sig när chefen frågar hur det är – även om det också är vanligt att man slår ifrån sig vid första samtalet.
Det säger lagen
Enligt arbetsmiljölagen är arbetsgivarens ansvar att säkerställa arbetsplatsen – det måste vara sunt och säkert för medarbetarna.
– Det innebär att chefen ska se till att arbetsplatsen fungerar som det är tänkt på ett sunt och säkert sätt. Finns det orosmoment har chefen ansvaret att lösa det. Finns det en misstanke om ett skadligt bruk ska man se till att det kommer in resurser, att personen får hjälp eller att gruppen får hjälp.
5 saker du som chef bör göra
- Ju tidigare du agerar, desto bättre.
- Boka ett möte. Förbered dig och avsätt ordentligt med tid
- Utgå från de förändringar du ser på arbetsplatsen, till exempel oplanerad frånvaro, ökad korttidsfrånvaro och försämrad arbetsprestation.
- Koppla in HR och företagshälsovård.
- Boka in uppföljningssamtal för att stämma av.
Mer inom Arbetsmiljö

Arbetsmiljö
Hybridarbete: vad gäller juridiskt och praktiskt?
Hybridarbete är inte längre en tillfällig lösning. Det är en etablerad arbetsform som påverkar både arbetsmiljöansvar, lagstiftning och ledarskap. Vad gäller egentligen när arbetsplatsen flyttar hem, till sommarstugan eller till ett annat land? Vi ger dig koll på de viktigaste reglerna och råden för ett hållbart hybridupplägg – både för arbetsgivare och medarbetare.

Arbetsmiljö
Systematiskt arbetsmiljöarbete – stor effekt med små insatser
En aktiv och medveten satsning på arbetsmiljö ger flera positiva effekter. Det främjar inte bara välmåendet på arbetsplatsen, utan ökar även produktiviteten i ett företag. Det menar Susanne Ununger, HR-chef på Lernia. Här delar hon med sig av strategier och konkreta råd som gör det enkelt att starta upp och driva det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Arbetsmiljö
Så förebygger ni dålig arbetsmiljö
Att aktivt arbeta för att förebygga dålig arbetsmiljö är a och o för en välmående organisation. Förutom att det skapar nöjdare och mer högpresterande medarbetare, ökar det även vinstmarginalen när medarbetare känner stor tillit till ledningen. Att ha medarbetare som trivs och vill prestera är på så sätt viktigt av flera anledningar. Hur arbetar man då på bästa sätt för att förebygga en dålig arbetsmiljö? Vi går igenom sex viktiga steg här.
Du kanske också är intresserad av

Ledarskap
Psykologisk trygghet – nyckeln till effektivitet på arbetsplatsen
Vad är det som verkligen får team att prestera på topp, tänka nytt och våga ta initiativ? En avgörande faktor är psykologisk trygghet, alltså känslan av att våga säga vad man tycker, utan rädsla för att bli ifrågasatt eller bortgjord.

Ledarskap
Webbinar: Psykologisk trygghet
Psykologisk trygghet har gått från mjukt HR-värde till affärskritiskt verktyg. Under det här webbinaret pratar vi om psykologisk trygghet och vikten av att jobba med det som ett nyckeltal för produktivitet och lönsamhet. Vi delar färsk data från en undersökning vi gjort tillsammans med Novus och inspirerande exempel från vardagen. Möt Liise Dahlqvist områdeschef på Lernia med lång erfarenhet inom HR och ledarskapsutveckling samt Petra Henriksson platschef på Lernia Bemanning & Rekrytering.

Bemanningstips
Så löser du utmaningarna med vabruari
Har du också utmaningar med vabruari? Februari (och mars), eller "vabruari" som det också kallas, är en utmaning för många företag. Dessa månader innebär ofta av personalbrist, ökad arbetsbelastning och svårigheter att planera. Med några enkla steg gör du perioder med hög sjukfrånvaro lättare att hantera.