Skip to main content

5 värsta ovanorna – detta stör vi oss mest på hos kollegorna

Stökig personaltoalett, evigt vabbande och jättejobbiga ljud. Stör du dig också på kollegornas olater, eller är det faktiskt du som är den skyldiga?

Vi har tagit reda på vad som skapar irritation och frustration kollegor emellan på jobbet. Baserat på marknadsundersökningsföretaget YouGovs tidigare undersökning finns det några klassiska saker som retar gallfeber på oss.

”Din mamma jobbar inte här”

Dessa skyltar i det gemensamma köket är vi hyfsat trötta på. Vuxna människor borde väl ha lärt sig att städa upp efter sig? Personalköket har ju dessutom diskmaskin, det är väl bara att stoppa in den smutsiga matlådan? Och skulle disken gud förbjude vara ren så tar det knappt två minuter att tömma maskinen … Men det här har nog inte alla förstått, för det vi stör oss mest på är när kollegor inte städar upp i kök eller badrum.

Sen ankomst

En källa till irritation är kollegors oförmåga att komma i tid. På varje arbetsplats finns hen. Personen som kommer instörtande med andan i halsen till avstämningsmötet vid åtta, eller ja, snarare några minuter efter åtta. Alla andra står redo med sin kopp kaffe och chefen har redan börjat gå igenom driftschemat. Det du funderar över är hur personen alltid lyckas komma exakt fem minuter över åtta … det är ju en punktlighet i sig. Testa att bara gå hemifrån fem minuter tidigare, tänker du.

Vab. Igen.

Kanske ingen ovana, men något som stör svenskarna på jobbet är när andra vabbar. ”Liam är lite snorig så det blir en vab i dag igen” VA?! tänker du, kollegan som ringt in och meddelat sin frånvaro tillbringade ju hela förra veckan med att vårda samma barn för någon typ av barnsjukdom. Hur sjuka kan småbarn egentligen vara? Tydligen väldigt mycket. Det här är något vi vet men ändå stör oss på. ”Ingen fara, vi löser det nog”, svarar du i ditt allra trevligaste tonläge.

Behöver ni hyra in personal?

Se våra bemanningstjänster

Omedvetna ljud

Sanna är djupt fokuserad på sina arbetsuppgifter, då kommer de tunga suckarna. Hon märker det inte själv, men hela rummet liksom sugs in i den där mycket ljudliga utandningen som betyder att hon kört fast. Snart kommer hon antagligen till dig för att be om hjälp också.

Omedvetna ljud såsom trummande med fingrar, äppelsmaskande, nynnande eller en fot som inte kan sluta att stampa lätt i golvet retar oss rejält.

Telefonprat

”Näää, är det sant? Sa han så?” Kollegan tar sig friheten att prata högt och ljudligt. Nu vet alla i teamet exakt vad som hände under heeela helgen. I detalj. Från fredag klockan 17.03 till söndag kväll. Tack, vi behöver inte mer information om dina coronapromenader och pizzaluncher. Kollegors telefonsamtal tenderar att reta gallfeber på oss.

Så förhåller du dig till kollegornas ovanor

Leigh Steere, medgrundare av ledarskapsverktyget ”Managing People Better” har ett enkelt knep som kan vara bra att använda om du känner irritation över något din kollega gör: Om saken inträffar en gång; låt det passera. Händer det två gånger, lägg det på minnet. Upprepas det en tredje gång, då kan det vara dags att ta itu med problemet och bemöta personen.

Artikeln baserar sig på en undersökning gjord av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov år 2017.

3 andra saker som stör oss:

  1. Chefen styr och ställer för mycket.
  2. Ständigt sjuka kollegor.
  3. Ljudet från datorer eller skrivare.

Behöver du hjälp att hitta personal?

Vi är ett auktoriserat bemanningsföretag och hjälper dig med bemanning och rekrytering på den nivå du behöver.