Två unga personer samtalar.

Unga, oerfarna och nya på arbetsmarknaden – men vad kan de som inte du kan?

Unga födda mellan 1995 och 2005 är arbetskraften som står och knackar på dörren. De är digitala från födseln, snabba och trygghetstörstande. Och det finns ett och annat du kan ha nytta av när du rekryterar från den yngre generationen.

– Generation Z, som de kallas, identifierar sig inte lika mycket med arbetslivet som meningsskapare som tidigare generationer, de värderar trygghet och pengar. Kan du erbjuda dem trygghet kan de bidra med engagemang och entusiasm, så länge företaget arbetar i linje med deras värderingar, säger Rikard Molander som är analytiker på Kairos Future.

Så vad kan den här unga generationen faktiskt ge dig i din yrkesroll?

Kan utveckla bättre digitala miljöer

En stor tillgång är att de är vana att navigera i digitala utrymmen. De är snabba och kräsna och vet hur det ska kännas, menar Rikard Molander.

– Om du ska behöva registrera dig i fyra system för att kunna komma åt det du behöver eller om du behöver gå en kurs för att förstå systemet – då är det fel på systemet. Därför är de unga väldigt bra på att vara med och utveckla användarvänlighet i digitala strukturer, säger han.

Snabb infoinsamling

Alla är inte bäst på allt, men de unga får snabbt fram rätt information via sina informella nätverk.

– De är extremt duktiga på snabb insamling av information. I stället för att själva börja söka passar de frågan till den i nätverket som kan plattformen eller forumet bäst. ”Kalle, du har bra koll på Reddit, kan du kolla upp detta åt mig?” De förstår att det är en konst att få fram information och vet hur de ska göra.

Rikard Molander, analytiker på Kairos Future. Rikard Molander, analytiker på Kairos Future. Fotograf: Marie-Therese Karlberg.

Praktisk problemlösning

De dras till utbildningar som ger praktiska färdigheter och vill använda sin kompetens när de kommer ut i arbetslivet.

– De vill vara med och lösa praktiska problem. Det kan vara något klassiskt som att arbeta som snickare, men det kan också handla om att utveckla ett spel eller lösa en konflikt. Det viktigaste är att bli bra på något. Kanske kan industrin erbjuda det de letar efter, säger Rikard Molander.

”Bullshit detectors”

De unga har under hela sitt liv överösts med reklam och budskap av olika slag. De tillhör därmed en grupp som inte faller för vackert prat – så kallade bullshit detectors. Här har du en perfekt sidekick att ta med till möten med nya leverantörer eller kunder.

– De är vana att sålla agnarna från vetet. De ser igenom skitsnack och tomt prat. Påstår ett företag att de är miljövänliga vill de unga veta hur: Vad gör de egentligen för miljön?

5 fakta om generation Z

  1. Det är den första generationen som inte kommer ihåg vad som hände den 11 september 2001.
  2. Tre fjärdedelar har upplevt ångest eller stress det senaste halvåret.
  3. De söker trygghet, fasta anställningar och stabil familj.
  4. De är födda in i en tid av kriser; finanskris, Syrienkrig, flyktingvåg och klimathot.
  5. Första generationen som inte minns en tid före internet.