<
Linked In

Linkedin-experten: 5 tips på hur du använder nätverket

Att ha en Linkedin-profil kan kännas självklart, men det viktiga är hur du använder ditt konto. Sociala medier-experten Linus Zackrisson delar med sig av sina 5 bästa tips.


5 tips på hur du använder LinkedIn

Det professionella nätverket Linkedin som funnits sedan 2003 har i dag över 675 miljoner användare i 200 länder. I Sverige ligger användandet på drygt 30 procent av det totala antalet internetanvändare. Mer än 90 procent av rekryterare världen över använder Linkedin regelbundet och över 35 miljoner människor har fått jobb via nätverket. Så har du inte redan en profil är det dags att sätta igång.

5 tips på hur du använder nätverket

 1. Professionell profil

Enligt Linus Zackrisson, föreläsare och rådgivare kring rekrytering och sociala medier, är A och O att ha en komplett profil där du ger ett professionellt intryck.

– Fyll i alla fält som finns. Lista alla jobb du haft och beskriv dem kortfattat, men krångla inte till det. Ett enkelt sätt är att kopiera från ditt cv. Ju mer komplett, desto bättre. Om du vill lägga in en egen bakgrundsbild får den gärna ha koppling till ditt professionella jag.

 

2. Närvaro/aktivitet

Men det räcker inte med att bara ha en profil, det viktigaste är vad du vill göra på Linkedin.

– Att ha en jättefin profil men inte vara aktiv är som att ha en fin bil men aldrig köra den. Bestäm vad du har för ambition. Vill du bygga relationer, leta nya medarbetare, nätverka eller få ny kunskap? Därefter kan du börja lägga till folk som är relevanta för ditt syfte och göra passande inlägg.

 

3. Bygga kundrelationer/varumärke

Linus Zackrisson tycker det är bra att utnyttja Linkedin för att skapa relationer till sina kunder.

– Här bygger det på att du regelbundet lägger ut inlägg där du berättar vad ni gör och erbjuder. Uppdateringar två gånger i veckan kan vara lagom. Dela med dig av egen kunskap, berätta om något evenemang, meddela en nyhet eller dela andras inlägg. Fundera över när du lägger ut, mest spridning får du när det är mycket aktivitet på sidan. Måndag 09.00 är bättre än fredag 23.00. Och hellre kvalitet än kvantitet, dela inte bara för sakens skull.

Extrapersonal vid arbetstoppar?

4. Rekrytera

Många ser Linkedin som ett verktyg för att kunna rekrytera nya kompetenta medarbetare. Men enligt Linus Zackrisson måste du då jobba löpande med ditt konto för att få utdelning den dag du vill hitta ny personal.

– Har du tre kontakter kommer du inte långt, du måste bygga ett kvalitativt nätverk. Lägg till personer som är relevanta för dig, och skriv gärna en egen hälsningsfras när du lägger till. Det finns tre sätt att rekrytera på Linkedin: antingen lägger du ut en ren platsannons som du betalar för, eller så lägger du ut ett vanligt inlägg, precis som på Facebook. Tala om att ni söker personer till en viss tjänst och be kollegor och medarbetare att dela inlägget. Det tredje alternativet är att betala för Linkedin recruiter där du kan gå in och handplocka precis den kompetens du söker, ett mycket kraftfullt verktyg, säger han.

 

5. Kunskapskälla

Linus Zackrisson menar också att Linkedin fungerar utmärkt för kompetensutveckling.

– Lägg lite tid på att leta upp de främsta experterna inom din bransch eller ditt område och följ dem. Ta del av artiklar och ny forskning de delar och vips får du tillgång till ny kunskap utan att behöva åka på dyra kompetensutvecklingskurser.

 

Vad är ditt syfte?

Så kort sagt finns mycket du kan göra på Linkedin, men Linus Zackrisson betonar att du ska fundera över ditt syfte och vad du vill åstadkomma.

– Bestäm vad som är viktigt för dig, är det att nätverka, rekrytera eller kompetensutveckla? Därefter kan du bearbeta din profil och lägga upp en strategi.

Detta ska du undvika på Linkedin:

  1. Använd inte Linkedin som ett Facebook, det här är ett professionellt nätverk
  2. Lägg inte till allt och alla, det finns en del fakeprofiler som du inte vill ha i ditt nätverk.
  3. Ha inte privata semesterbilder som profilbild.
  4. Slarva inte, stava inte fel
  5. Dela inte vad som helst bara för att ha någon aktivitet på din sida.