Fråga experten: Vad väger egentligen tyngst: erfarenhet, kompetens eller personlighet?
För dig som rekryterar nya medarbetare kan det ibland vara svårt att veta vad du ska lägga tyngden på när du ska bedöma en kandidat. Vår bemanningsexpert, Anette Hedberg ger sina bästa tips kring detta.

Anette Hedberg, bemanningsexpert på Lernia svarar:
Erfarenhet, kompetens eller personlighet. Uppfyller kandidaten alla tre kriterierna? Grattis! Självklart är det bäst om kandidaten har såväl erfarenhet som rätt kompetens och en personlighet som direkt överensstämmer med vad som efterfrågas. Det är ju dock inte alltid det ser ut så och hur ska man då tänka?
Grundkompetens och vilja avgörande
Här skulle jag vilja säga att det är kandidatens förmåga att lära sig nya saker, att vara nyfiken och intresserad av förändringar som sker på arbetsplatser och i organisationer som är avgörande. Om den här viljan finns och kandidaten har en grundkompetens som känns riktig kan företaget komma långt med den här personen. Alla kan lära sig nya processer, system och annat, men om inte viljan finns hos medarbetarna blir det svårt för företaget att följa med marknaden eller till och med leda den.
Behöver ni extrapersonal?
Öppenhet och rätt attityd
De flesta känner säkert till personer som inte är så sugna på förändringar, som tycker att arbetet ska genomföras på samma sätt som man alltid gjort. Inget fel i det, men tänk om du i stället kan få in personer som inte begränsas av ett visst arbetssätt eller kompetens utan är öppna för nya idéer och metoder. Personer som dessutom kan leda övrig personal indirekt genom sin attityd och personlighet. Där kan vi få fram vinnande organisationer.
Utgå från vad organisationen behöver
Det är alltid svårt att sätta ramarna i en rekryteringsprocess. För höga kompetenskrav kan utesluta många med lång erfarenhet. För snäva urvalskriterier kan även göra att personlighet inte får plats att lysa igenom. Men hur ska man då välja? Ja, här gäller det att vända och vrida på sin egen organisation och kanske se över vilka grundkraven är. Vad skulle organisationen behöva i form av personlighet för att lyfta en avdelning eller en arbetsgrupp?
Så min slutsats är att människan är, och kommer nog alltid att vara, den absolut viktigaste resursen i en organisation. Har personen en attityd och en inställning att hen vill lära sig nya saker och är öppen för nya lärdomar, då är personligheten och erfarenheten det allra viktigaste.
Mer inom Rekrytera personal

Rekrytera personal
EU:s nya lönedirektiv förändrar arbetsmarknaden – så förbereder ni er
EU:s direktiv om lönetransparens syftar till att skapa en rättvisare arbetsmarknad genom ökad insyn i löner, lönesättningsprocesser och principer. Men vad betyder det i praktiken? Vi har pratat med Susanne Ununger, HR-direktör på Lernia, om hur man kan gå från teori till verklig förändring.

Rekrytera personal
Internationell rekrytering: konkurrensfördel på arbetsmarknaden
Rätt kompetens är en avgörande framgångsfaktor. Många svenska företag brottas idag med kompetensbrist. Allt fler ser därför internationell rekrytering som ett effektivt sätt att möta både den utmaningen och bristen på lokal arbetskraft.

Rekrytera personal
Guide: Så bygger ni en kraftfull recruitment marketing-strategi
I den här guiden får ni praktiska verktyg och insikter för att utveckla en framgångsrik recruitment marketing-strategi. Lär er hur ni lockar rätt talanger och bygger långsiktiga relationer – allt för att stärka er konkurrenskraft.
Du kanske också är intresserad av

Bemanningstips
Navigera den nya 24-månadersregeln rätt
Upplever du att 24-månadersregeln är svårnavigerad? Oroa dig inte – vi har samlat de viktigaste tipsen för dig som hyr in personal! Med vår hjälp får du full koll på inhyrningstider, anställningserbjudande, ersättning och allt annat du behöver veta för att följa lagen. På Lernia erbjuder vi dessutom smarta verktyg där du själv kan följa dina konsulters inhyrningstid.

Ledarskap
Guide: Så kommer ni igång med ert employer branding-arbete i 7 steg
Har ni en employer branding-strategi på plats? Alla organisationer har ett employer brand som beskriver hur de vill uppfattas som arbetsgivare. Att bygga ett starkt employer brand är inte bara viktigt för att attrahera rätt talanger utan även för att behålla nöjda medarbetare. I den här guiden går vi igenom i 7 tydliga steg hur ni kan komma igång med ert employer branding-arbete.

Ledarskap
Så lyckas ni med er employer branding-strategi
Employer branding har blivit allt viktigare för företag när det gäller att attrahera och behålla talanger på dagens konkurrensutsatta arbetsmarknad. Genom att skapa en tydlig strategi och förmedla ett starkt arbetsgivarvarumärke kan företag påverka hur människor uppfattar företaget som arbetsgivare och stärka sitt rykte på marknaden.