Fråga experten: På vilka grunder får jag säga upp medarbetare?
Att veta vad som gäller för uppsägning kan vara svårt. Vad finns det för grunder att säga upp medarbetare på? Vad måste jag tänka på? Och vad är det egentligen för skillnad på uppsägning och avsked?

Anette Hedberg, bemanningsexpert på Lernia svarar:
Står man inför en organisationsförändring som innebär att företaget ska minska antal anställda är ett det viktigt att börja med att säkerställa/fastställa vilka kompetenser som företaget behöver framåt innan man planerar för uppsägningarna. Därför krävs först och främst en organisationsplan och en framtidsvision, en tanke om vad som krävs för att företaget ska följa med i utvecklingen, fortsätta leva och växa. Se över hur ni behöver vara bemannade för att klara nuläget. Är ni för många anställda? Saknas någon kompetens? Behöver ni göra en växling för att möta ny teknik eller effektivisera?
Uppsägning – arbetsbrist vid organisationsförändring
Arbetsbrist, det vill säga för många anställda på för få arbetsuppgifter, kan vara skäl för uppsägning och uppstå i samband med att företaget förändrar sin organisation. Om företaget saknar kompetens för att kunna möta framtiden och befintliga medarbetare inte besitter den kompetensen kan det vara skäl att säga upp på grund av arbetsbrist. Det är dock viktigt att alltid göra en omplaceringsutredning för att se om det finns andra roller medarbetaren kan ta.
Det kanske också går att vidareutbilda medarbetare inom rimlig tid för att möta nya kompetenskrav? I en uppsägningsprocess är det viktigt att göra allt i rätt ordning; lägga eventuellt varsel, kalla till förhandling, informera medarbetare. Vid all förändring som gäller medarbetarna måste du MBL-förhandla, enligt medbestämmandelagen. Det innebär att arbetsgivaren är skyldig att kalla till förhandling vid alla viktigare förändringar av verksamheten, eller arbets- eller anställningsförhållanden. En viktig aspekt är också turordningsreglerna som enkelt går ut på ”sist in, först ut”, detta kan dock ibland kringgås om det är en medarbetare som har kortare anställningstid, men som besitter en särskild kompetens som är efterfrågad, kanske till och med direkt avgörande för den fortsatta verksamheten.
Behöver ditt företag fler medarbetare?
Avsked – vid allvarliga överträdelser
Tack och lov är avsked ganska ovanligt, det sker i undantagsfall. Det handlar om att en individ har begått ett allvarligt brott eller grovt övertramp. Det kan till exempel vara stöld eller grov överträdelse mot företagets policy. Anställningen avbryts då omedelbart och personen får gå på dagen. Vid avsked gäller det verkligen att ha bevisbörda, du måste veta vad du gör och det är klokt att alltid rådgöra med din HR-avdelning eller en arbetsrättsexpert. Ett felaktigt avsked kan innebära r stora skadestånd och medarbetaren utsätts för onödig skada.
Permittering – vid tillfälligt stopp i maskineriet
Just nu har vi ju också den unika möjligheten att korttidspermittera, det kan vara ett alternativ till varsel och uppsägningar. För individen är det positivt om vi hanterar krisen utan att behöva avsluta anställningar. Det finns så klart premisser kopplat till detta och sedan korttidspermitteringar infördes har regelverket ändrats, det gäller att hålla sig uppdaterad. Du kan få hjälp av fackförbund och arbetsgivarorganisationer för att se om du har möjlighet att korttidspermittera medarbetare.
Om du måste minska antalet medarbetare
- Ha en tydlig organisationsplan och framtidsvision att luta dig mot.
- Arbetsbrist eller förändring av kompetensbehov kan vara grund för uppsägning.
- Gör allting i rätt ordning; varsel, förhandling och information.
- Avsked handlar om allvarliga överträdelser och medarbetaren går på dagen.
- Se över om korttidspermittering kan vara ett alternativ till uppsägning.
Mer inom Ledarskap

Ledarskap
10 tips för en stressfri och avkopplande semester
Inför sommaren ökar tempot på många arbetsplatser. För chefer och medarbetare som jonglerar deadlines, personalfrågor och privata planer kan semestern lätt bli ännu en punkt på ”att göra-listan”. Men rätt förberedelser och realistiska förväntningar gör stor skillnad. Här är tio tips som hjälper dig att varva ner, få återhämtning och komma tillbaka till arbetet med ny energi.

Ledarskap
Psykologisk trygghet – nyckeln till effektivitet på arbetsplatsen
Vad är det som verkligen får team att prestera på topp, tänka nytt och våga ta initiativ? En avgörande faktor är psykologisk trygghet, alltså känslan av att våga säga vad man tycker, utan rädsla för att bli ifrågasatt eller bortgjord.

Ledarskap
7 smarta jobbpoddar du inte får missa
Har du fått nog av Rättegångspodden, P3 dokumentär och andra mordstinna poddar? Söker du istället inspiration och kunskap om ledarskap, arbetslivet och framtidens arbetsmarknad? Perfekt, då har vi sju tips för dig som gillar att dra på dig lurarna och försvinna in i en riktigt bra podcast.
Du kanske också är intresserad av

Arbetsmiljö
Hybridarbete: vad gäller juridiskt och praktiskt?
Hybridarbete är inte längre en tillfällig lösning. Det är en etablerad arbetsform som påverkar både arbetsmiljöansvar, lagstiftning och ledarskap. Vad gäller egentligen när arbetsplatsen flyttar hem, till sommarstugan eller till ett annat land? Vi ger dig koll på de viktigaste reglerna och råden för ett hållbart hybridupplägg – både för arbetsgivare och medarbetare.

Rekrytera personal
Internationell rekrytering: konkurrensfördel på arbetsmarknaden
Rätt kompetens är en avgörande framgångsfaktor. Många svenska företag brottas idag med kompetensbrist. Allt fler ser därför internationell rekrytering som ett effektivt sätt att möta både den utmaningen och bristen på lokal arbetskraft.

Hållbarhet och mångfald
Så lockar du fler kvinnliga kandidater till yrkesroller inom industrin
Inom industrin råder det ofta ojämn könsfördelning på arbetsplatserna. Genom rätt satsningar vid rekrytering kan ni som företag öka chanserna att locka fler kvinnor till arbetsplatserna.