Chefens beteende avgör hur medarbetarna mår – 5 beteenden som måste bort
Chefer med destruktiva beteenden har förödande effekt på arbetsmiljön och produktiviteten. Det menar Susanne Tafvelin, psykolog vid Umeå universitet.
Susanne Tafvelin, psykolog och docent vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet
Destruktiv chef påverkar mest
– Forskningen visar att chefens beteende är väldigt viktigt, det har en unik inverkan på hur medarbetarna mår och presterar på jobbet, säger Susanne Tafvelin, psykolog och docent vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet.
Susanne Tafvelin har tidigare studerat hur ledarskap påverkar arbetsmiljön, och det visade sig att en positiv chef med ett konstruktivt ledarskap får många att må bättre. Men det har större påverkan om chefen beter sig illa.
– Tidigare trodde man inom forskningen att det inte var så vanligt med destruktiva ledarbeteenden. Men häromåret visade en norsk studie att mellan 30 och 60 procent av landets anställda varit utsatta för destruktiva former av ledarskap, och de destruktiva cheferna påverkar hälsan på arbetsplatsen mer än de konstruktiva, säger hon.
Aktiva obehärskade beteenden
Destruktiva beteenden kan se ut på olika sätt. Det kan handla om att chefen är arrogant, orättvis, egoistisk och falsk eller till och med hotar och bestraffar sina medarbetare.
– Det här kallas aktiva destruktiva beteenden med chefer som hörs och syns, är aggressiva och tappar humöret. De får ofta snabbt dåligt rykte, säger Susanne Tafvelin.
Passiv behandling värre
Betydligt vanligare är de passiva destruktiva beteendena; chefer som drar sig undan och är fega, inte vågar konfrontera eller ta beslut.
– Det har visat sig att ett passivt destruktivt beteende är det som medarbetarna tycker är värst, det är heller inte lika lätt att upptäcka. Ett ickeledarskap får folk att må ännu sämre än när det handlar om en chef som är ilsken och hotar, säger Susanne Tafvelin.
Har du utmaningar att hitta personal?
Får dyrköpta konsekvenser
Det har också forskats kring följderna av chefers dåliga beteenden och konsekvenserna blir att medarbetares hälsa påverkas. Antalet fall av utbrändhet och sjukskrivning ökar och folk slutar.
– Medarbetarna trivs inte, de litar inte på sin chef och personalomsättningen blir hög. Det här blir naturligtvis både kostsamt och obekvämt för alla.
Så hur kommer man då till rätta med chefens dåliga beteende?
– Det första som måste göras är att identifiera de chefer som har dessa beteenden, till exempel på ledarträning eller genom medarbetarenkäter. Därefter krävs dialog med chefen – visa skattningar från medarbetarna som pekar på det negativa beteendet. Ofta är de själva medvetna om problemet, ”jo, jag tycker det är jobbigt att fatta beslut”. Dessutom är det viktigt att arbeta med chefernas arbetsmiljö. Kan det vara så att de har en stressad och pressad situation som skapar detta uppförande?
5 chefsbeteenden som får medarbetarna att fly fältet
Arrogant och orättvis
Hotar och bestraffar
Egoinriktad och falsk
Passiv och feg
Rörig och osäker
Mer inom Ledarskap
Ledarskap
5 värsta ovanorna – detta stör vi oss mest på hos kollegorna
Stökiga kök, högljudda samtal och evigt vabbande kollegor. Vi har alla någon gång stört oss på småsaker på jobbet, men hur små är de egentligen? Flera undersökningar visar att irritation på arbetsplatsen inte bara handlar om gnabb i fikarummet. Små beteenden påverkar både trivsel och fokus och ibland till och med hela teamets samarbetsklimat.
Ledarskap
Är ditt ledarskap redo för en snabbföränderlig värld?
Arbetslivet rör sig snabbt – nya teknologier, ändrade kompetensbehov och globala utmaningar påverkar oss alla. Som chef kan det kännas krävande att hänga med. Men med rätt verktyg kan du både stärka ditt ledarskap och skapa trygghet för ditt team. Här får du konkreta metoder som hjälper dig att möta förändringarna på ett sätt som stärker både dig och ditt team.
Ledarskap
10 tips för en stressfri och avkopplande semester
Inför sommaren ökar tempot på många arbetsplatser. För chefer och medarbetare som jonglerar deadlines, personalfrågor och privata planer kan semestern lätt bli ännu en punkt på ”att göra-listan”. Men rätt förberedelser och realistiska förväntningar gör stor skillnad. Här är tio tips som hjälper dig att varva ner, få återhämtning och komma tillbaka till arbetet med ny energi.
Du kanske också är intresserad av
Arbetsmiljö
Vad kollegors beteenden avslöjar om kulturen på jobbet
Ofta börjar det med något litet. Ett beteende som stör, ett mönster som väcker reaktioner. Men just där finns ofta ledtrådar till hur samarbetet fungerar på riktigt. Små beteenden kan verka obetydliga, men i själva verket säger de mycket om hur en arbetsplats fungerar.
Rekrytera personal
AI i rekrytering – möjligheter och risker ur arbetsgivarens perspektiv
AI har förändrat sättet vi ser på rekrytering. Men hur hittar man balansen mellan effektiv teknik och mänsklig fingertoppskänsla? Här går vi igenom både fördelar och utmaningar, och ger konkreta råd till dig som rekryterar.
Bemanningstips
Webbinar: Bemanningens ABC
Bemanning är en viktig del av många företags kompetensförsörjning. Lernia är den största uthyraren av yrkesarbetare i Sverige och vi agerar ofta bollplank till företag om frågor som rör inhyrning. Vi vet att det är mycket man ska ha koll på. Därför har vi tagit fram ett matnyttigt webbinar där vi går igenom de saker du som inhyrande företag behöver veta.