<
Robert Jönsson

Vad kostar en felrekrytering?

Vad kostar en felrekrytering? Ett kortfattat svar är att det kan bli väldigt kostsamt för företaget. Men på vilka sätt kostar det?


Vad kostar en felrekrytering och på vilka sätt får du betala priset?

Rekrytering av nya medarbetare riskerar att medföra höga utgifter – särskilt om allt inte blir som det var tänkt. Vi har bett Robert Jönsson, regionchef för Lernia bemanning, att tydliggöra vad en felrekrytering egentligen kostar och vilka specifika kostnader som kan uppstå:

Det är inte lätt att hitta rätt kandidat för tjänsten du ska tillsätta. Mardrömsscenariot är att felrekrytera. Ändå händer det då och då – och det kan bli en dyr historia. Både de faktiska kostnaderna som lön för de månader som personen är anställd och de mer indirekta kostnaderna.

Det är givetvis alltid bäst att försöka rekrytera kompetenta, driftiga och erfarna individer ifrån första början. Men ibland så kan det naturligtvis vara så att man missar varningstecknen eller att det visar sig senare att personen och företaget helt enkelt inte var en god matchning. Men om det råkar vara så att man av misstag anlitar fel person, vad kommer felrekryteringen att kosta och på vilka sätt kan man räkna med att få betala för den?

Förlorad tid och energi på rekryteringen

Kostnaden för hela rekryteringsprocessen blir ofta hög och avgörs av hur processen ser ut, vilka tester och andra delar som ingår. Dessutom måste du räkna in din egen nedlagda tid. Det går ofta åt många timmar till att hitta rätt kandidat.

Onboardingprocessen blir bortkastad när du rekryterar fel

Tänk på att du också har en kostnad för introduktion för personen. Att lära upp någon innebär dubbla löner en viss tid. Dessutom kanske du bekostar introduktionsutbildningar – helt i onödan.

Har du utmaningar att hitta personal?

Felrekryteringar leder till ni förlorar båda tid och pengar

Har du som arbetsgivare gjort rekryteringen på egen hand och inte anlitat en rekryteringskonsult så vet vi att personen ofta får vara kvar längre – och lönen tickar i väg. Du vill kanske först inte medge ditt misstag och har då mer översyn med att allt inte känns bra med den nya medarbetaren. Det skapar felaktigheter och irritation och till slut måste du agera. Anlitar du någon som rekryterar tenderar du att inte ha lika mycket överseende med medarbetarens brister, och påtalar misstaget snabbare.

Högre belastning för dig som rekryterar personal

Som rekryterande chef får du en högre belastning eftersom problemet med felrekryteringen hamnar på ditt bord och du går ner i effektivitet.

Förlorad produktivitet hos dina medarbetare

Det blir ett energitapp i hela arbetsgruppen och mest sannolikt en ökad belastning. Det som medarbetaren skulle ha gjort måste någon annan göra, eller så blir det helt enkelt inte gjort.

Ett skadat varumärke är en stor kostnad vid felrekrytering

Medarbetaren som rekryterats är troligtvis inte heller nöjd. Personen har kanske sagt upp sig från sitt tidigare jobb, är besviken över hur situationen utvecklat sig och är antagligen inte så nöjd med vare sig dig eller företaget. Detta kan slå tillbaka på varumärket. När du ska ersätta medarbetaren finns det också en risk för att vetskapen om att hen bara jobbade i tre månader tolkas negativt.

Robert Jönssons 3 tips:

Så undviker du en felrekrytering

  1. Om jag ska reparera bilen väljer jag en auktoriserad verkstad som lagar bilar varje dag, inte en som gör det ett par gånger om året. Detsamma gäller för rekrytering. Det finns de som har som yrke att rekrytera, de rekryterar väldigt många personer varje år. Mitt tips är att använda dig av proffs som hjälper dig med rekryteringen.
  2. Gör skillnad på faktiska behov och önskelista. När du gör din kravspec är det lätt att du får med lite av varje. Om din kandidat lever upp till 80 procent av kravspecen, tänker du att det är good enough. Men om merparten av de 80 procenten ligger på önskelistan och inte på de faktiska kraven blir det sällan bra. Prioritera kravspecifikationen hårt: vad måste kandidaten ha?
  3. Tar du in någon med fel attityd så är det svårt att ändra på. Tar du in någon som inte kan jobbet kan du lära personen. Fundera igenom vilken miljö hen ska jobba i så att du hamnar rätt gällande krav på samarbeten och så vidare. Det är oftast lättare att rätta till kompetensbrister än brister i attityden till arbetet.