5 effekter av coronakrisen vi kommer att se på arbetsplatserna
Digitala möten, färre jobbresor och mer arbete hemifrån. Så såg det ut under krisen, men hur kommer våra arbetsplatser att ha förändrats efter corona? Erik Angner, filosof och beteendevetare resonerar kring vad vi troligtvis tar med oss.

Erik Angner, professor i praktisk filosofi och nationalekonomi vid Stockholms universitet
En ny situation
– Vi famlar alla i mörkret, det är en helt ny situation och ingen kan påstå att de vet vad som händer efter den här krisen, säger Erik Angner, professor i praktisk filosofi och nationalekonomi vid Stockholms universitet.
Han ger sig ändå på ett försök att analysera effekterna av coronakrisen. Här är Erik Angners 5 teorier.
1. Inga smutsiga handskakningar
Överallt har vi sett uppmaningar om att tvätta händer och nysa i armvecket. Med alla dessa skyltar och plakat frågar sig Erik Angner hur folk gjorde före krisen.
– Var det så att folk lät bli att tvätta händerna efter ett toalettbesök till exempel? Tänk en konferens där du hälsar på 100 personer på en dag... smutsigt! Nu har vi vant oss vid att det går bra att vinka lite istället, och det kommer vi att fortsätta med. Det finns andra sätt att uppmärksamma människor och visa respekt än att ta i hand.
2. Fortsatt hemmajobb
Från Folkhälsomyndigheten blev vi rekommenderade att arbeta hemma om möjligt, vilket många svenskar gjorde.
– Det här tror jag kommer att fortgå, att folk jobbar hemma i större utsträckning än före krisen. Många inser att det går att vara produktiva även hemma och även arbetsgivaren ser att det fungerar.
3. Färre flygresor
Det är svårt att flyga när flyget mer eller mindre står still och gränserna till grannländerna slagit igen. Med tanke på klimateffekterna detta får tror Erik Angner att vi kommer att vara fortsatt restriktiva med ”onödiga” resor.
– Det kommer kanske att finnas ett uppdämt behov av att träffa människor på andra platser, men vi kommer inte att flyga långa sträckor för ett möte i Göteborg över dagen eller för en halvtimmes föreläsning i New York. Det är dessutom lättare och billigare att arrangera digitala event. När vi väl åker på en jobbresa kommer vi att stanna längre och göra fler sociala aktiviteter.
Extrapersonal vid arbetstoppar?
4. Digitala kurser och möten
Som en följd av bra teknik och datorer med inbyggda kameror och mikrofoner var steget till digitala möten, kurser och konferenser inte så stort. Sådant som tidigare inneburit ständigt teknikstrul började plötsligt fungera.
– Med små investeringar och lite ansträngning går det faktiskt helt okej. Vi låter bli att prata i munnen på varandra och väntar på vår tur. Vidareutbildning där man skickar medarbetare på en heldag i Umeå tror jag att vi kommer att se mindre av, likaså konferenser. Man kan lika gärna göra det på distans.
En effekt av de digitala sammankomsterna blir snabbare och mer effektiva möten, något han tror att vi kommer att fortsätta med.
– Det finns ofta en ordentlig dagordning som man relativt snabbt betar av, det är ingen som gillar att sitta för länge framför en skärm. Däremot missar man de där lösa funderingarna som kanske dyker upp vid kaffeautomaten efter mötet, sådant som är svårt att mäta värdet på.
5. Psykosocial kostnad
I och med att fler har upptäckt att det går smidigt att arbeta på distans, ha digitala möten och ses mindre fysiskt, tror Erik Angner att vi kommer att få ytligare relationer med våra kollegor.
– Det innebär färre möjligheter att skaffa nya vänner och på lång sikt kommer fler att må sämre av det här. Det kan påverka människors välbefinnande.
Så kommer vi att agera annorlunda på arbetsplatsen efter coronakrisen
- Färre handskakningar.
- Fler fortsätter att jobba hemma.
- Minskat antal flygresor.
- Fler digitala möten och kurser.
- Ytligare kontakter med kollegor.
Mer inom Ledarskap

Ledarskap
5 värsta ovanorna – detta stör vi oss mest på hos kollegorna
Stökiga kök, högljudda samtal och evigt vabbande kollegor. Vi har alla någon gång stört oss på småsaker på jobbet, men hur små är de egentligen? Flera undersökningar visar att irritation på arbetsplatsen inte bara handlar om gnabb i fikarummet. Små beteenden påverkar både trivsel och fokus och ibland till och med hela teamets samarbetsklimat.

Ledarskap
Är ditt ledarskap redo för en snabbföränderlig värld?
Arbetslivet rör sig snabbt – nya teknologier, ändrade kompetensbehov och globala utmaningar påverkar oss alla. Som chef kan det kännas krävande att hänga med. Men med rätt verktyg kan du både stärka ditt ledarskap och skapa trygghet för ditt team. Här får du konkreta metoder som hjälper dig att möta förändringarna på ett sätt som stärker både dig och ditt team.

Ledarskap
10 tips för en stressfri och avkopplande semester
Inför sommaren ökar tempot på många arbetsplatser. För chefer och medarbetare som jonglerar deadlines, personalfrågor och privata planer kan semestern lätt bli ännu en punkt på ”att göra-listan”. Men rätt förberedelser och realistiska förväntningar gör stor skillnad. Här är tio tips som hjälper dig att varva ner, få återhämtning och komma tillbaka till arbetet med ny energi.
Du kanske också är intresserad av

Arbetsmiljö
Vad kollegors beteenden avslöjar om kulturen på jobbet
Ofta börjar det med något litet. Ett beteende som stör, ett mönster som väcker reaktioner. Men just där finns ofta ledtrådar till hur samarbetet fungerar på riktigt. Små beteenden kan verka obetydliga, men i själva verket säger de mycket om hur en arbetsplats fungerar.

Rekrytera personal
AI i rekrytering – möjligheter och risker ur arbetsgivarens perspektiv
AI har förändrat sättet vi ser på rekrytering. Men hur hittar man balansen mellan effektiv teknik och mänsklig fingertoppskänsla? Här går vi igenom både fördelar och utmaningar, och ger konkreta råd till dig som rekryterar.

Bemanningstips
Webbinar: Bemanningens ABC
Bemanning är en viktig del av många företags kompetensförsörjning. Lernia är den största uthyraren av yrkesarbetare i Sverige och vi agerar ofta bollplank till företag om frågor som rör inhyrning. Vi vet att det är mycket man ska ha koll på. Därför har vi tagit fram ett matnyttigt webbinar där vi går igenom de saker du som inhyrande företag behöver veta.