Chefens beteende avgör hur medarbetarna mår – 5 beteenden som måste bort
Chefer med destruktiva beteenden har förödande effekt på arbetsmiljön och produktiviteten. Det menar Susanne Tafvelin, psykolog vid Umeå universitet.

Susanne Tafvelin, psykolog och docent vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet
Destruktiv chef påverkar mest
– Forskningen visar att chefens beteende är väldigt viktigt, det har en unik inverkan på hur medarbetarna mår och presterar på jobbet, säger Susanne Tafvelin, psykolog och docent vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet.
Susanne Tafvelin har tidigare studerat hur ledarskap påverkar arbetsmiljön, och det visade sig att en positiv chef med ett konstruktivt ledarskap får många att må bättre. Men det har större påverkan om chefen beter sig illa.
– Tidigare trodde man inom forskningen att det inte var så vanligt med destruktiva ledarbeteenden. Men häromåret visade en norsk studie att mellan 30 och 60 procent av landets anställda varit utsatta för destruktiva former av ledarskap, och de destruktiva cheferna påverkar hälsan på arbetsplatsen mer än de konstruktiva, säger hon.
Aktiva obehärskade beteenden
Destruktiva beteenden kan se ut på olika sätt. Det kan handla om att chefen är arrogant, orättvis, egoistisk och falsk eller till och med hotar och bestraffar sina medarbetare.
– Det här kallas aktiva destruktiva beteenden med chefer som hörs och syns, är aggressiva och tappar humöret. De får ofta snabbt dåligt rykte, säger Susanne Tafvelin.
Passiv behandling värre
Betydligt vanligare är de passiva destruktiva beteendena; chefer som drar sig undan och är fega, inte vågar konfrontera eller ta beslut.
– Det har visat sig att ett passivt destruktivt beteende är det som medarbetarna tycker är värst, det är heller inte lika lätt att upptäcka. Ett ickeledarskap får folk att må ännu sämre än när det handlar om en chef som är ilsken och hotar, säger Susanne Tafvelin.
Har du utmaningar att hitta personal?
Får dyrköpta konsekvenser
Det har också forskats kring följderna av chefers dåliga beteenden och konsekvenserna blir att medarbetares hälsa påverkas. Antalet fall av utbrändhet och sjukskrivning ökar och folk slutar.
– Medarbetarna trivs inte, de litar inte på sin chef och personalomsättningen blir hög. Det här blir naturligtvis både kostsamt och obekvämt för alla.
Så hur kommer man då till rätta med chefens dåliga beteende?
– Det första som måste göras är att identifiera de chefer som har dessa beteenden, till exempel på ledarträning eller genom medarbetarenkäter. Därefter krävs dialog med chefen – visa skattningar från medarbetarna som pekar på det negativa beteendet. Ofta är de själva medvetna om problemet, ”jo, jag tycker det är jobbigt att fatta beslut”. Dessutom är det viktigt att arbeta med chefernas arbetsmiljö. Kan det vara så att de har en stressad och pressad situation som skapar detta uppförande?
5 chefsbeteenden som får medarbetarna att fly fältet
Arrogant och orättvis
Hotar och bestraffar
Egoinriktad och falsk
Passiv och feg
Rörig och osäker
Mer inom Ledarskap

Ledarskap
10 tips för en stressfri och avkopplande semester
Inför sommaren ökar tempot på många arbetsplatser. För chefer och medarbetare som jonglerar deadlines, personalfrågor och privata planer kan semestern lätt bli ännu en punkt på ”att göra-listan”. Men rätt förberedelser och realistiska förväntningar gör stor skillnad. Här är tio tips som hjälper dig att varva ner, få återhämtning och komma tillbaka till arbetet med ny energi.

Ledarskap
Psykologisk trygghet – nyckeln till effektivitet på arbetsplatsen
Vad är det som verkligen får team att prestera på topp, tänka nytt och våga ta initiativ? En avgörande faktor är psykologisk trygghet, alltså känslan av att våga säga vad man tycker, utan rädsla för att bli ifrågasatt eller bortgjord.

Ledarskap
7 smarta jobbpoddar du inte får missa
Har du fått nog av Rättegångspodden, P3 dokumentär och andra mordstinna poddar? Söker du istället inspiration och kunskap om ledarskap, arbetslivet och framtidens arbetsmarknad? Perfekt, då har vi sju tips för dig som gillar att dra på dig lurarna och försvinna in i en riktigt bra podcast.
Du kanske också är intresserad av

Arbetsmiljö
Hybridarbete: vad gäller juridiskt och praktiskt?
Hybridarbete är inte längre en tillfällig lösning. Det är en etablerad arbetsform som påverkar både arbetsmiljöansvar, lagstiftning och ledarskap. Vad gäller egentligen när arbetsplatsen flyttar hem, till sommarstugan eller till ett annat land? Vi ger dig koll på de viktigaste reglerna och råden för ett hållbart hybridupplägg – både för arbetsgivare och medarbetare.

Rekrytera personal
Internationell rekrytering: konkurrensfördel på arbetsmarknaden
Rätt kompetens är en avgörande framgångsfaktor. Många svenska företag brottas idag med kompetensbrist. Allt fler ser därför internationell rekrytering som ett effektivt sätt att möta både den utmaningen och bristen på lokal arbetskraft.

Hållbarhet och mångfald
Så lockar du fler kvinnliga kandidater till yrkesroller inom industrin
Inom industrin råder det ofta ojämn könsfördelning på arbetsplatserna. Genom rätt satsningar vid rekrytering kan ni som företag öka chanserna att locka fler kvinnor till arbetsplatserna.