Skip to main content

Kundtjänst


Som kundtjänstmedarbetare fungerar du som företagets ansikte utåt. De vanligaste arbetsuppgifterna är rådgivning, hjälp och service till företagets kunder. Det kan till exempel gälla frågor om produkter, reklamationer eller erbjudanden.

Om yrket

Om yrket

För att trivas i rollen som kundsupport är det bra om du är en god lyssnare, har lätt för att uttrycka dig och är serviceminded. Det är också viktigt att ha kunskap om produkterna eller tjänsterna man hjälper kunderna med.

Din arbetsgivare kan vara ett företag, myndighet eller en organisation. I många fall är arbetsgivaren ett call center eller bemanningsföretag. Dessa kan ibland finnas på en annan plats än både företaget och kunden.

Att arbeta inom kundtjänst

Arbetsuppgifterna inom kundtjänst kan variera något, beroende på arbetsgivare. Att svara i telefon samt ge råd och hjälp till kunden är den vanligaste arbetsuppgiften. Vad kunderna behöver hjälp med varierar. Det kan bland annat vara tekniska frågor och praktiska detaljer kring frakt och returer.

Ibland jobbar kundservicen även med försäljning av produkter och tjänster, genom att ringa till nya eller existerande kunder. En annan arbetsuppgift kan vara att genomföra opinionsundersökningar.

Telefon och dator är de vanligaste arbetsredskapen inom kundsupport. Förutom telefonsamtal är digital kommunikation viktigt för en effektiv kundservice. Sociala medier, chatt och e-post är exempel på vanliga digitala kanaler.

De exakta arbetsuppgifterna beror till stor del på vilken arbetsgivare det rör sig om. Arbetstider kan också variera. Både dagtid, kvällar och helger förekommer.

Krav för att arbeta inom kundtjänst

Yrket som kundsupport kräver ingen speciell utbildning. Med det kan vara bra med gymnasieutbildning och goda IT-kunskaper. I övrigt värdesätter arbetsgivaren ofta personliga egenskaper högt. Det är viktigt att snabbt kunna sätta sig in i kundens problem. För att kunna göra det behöver man vara en god lyssnare. Att kunna ge god service är en förutsättning för nöjda kunder. Många arbetsgivare efterfrågar social kompetens och stresstålighet. 

Arbetsmarknaden för kundtjänstmedarbetare

Arbetsmarknaden för kundtjänstmedarbetare ser bra ut i dagsläget. Enligt Arbetsförmedlingen kommer det att finnas “mycket stora möjligheter” till jobb även i framtiden. Det ser alltså ljust ut för dig som är intresserad av ett arbete inom kundtjänst. Arbetsgivarna finns inte bara i storstäderna utan även i glesbygd. Många inom kundservice jobbar på distans då företag ofta låter sina kundtjänstmedarbetare jobba hemifrån. Det betyder att du till och med kan jobba inom kundtjänst för ett svenskt företag när du bor utomlands.

Lönen för kundtjänstmedarbetare kan variera beroende på erfarenhet, arbetsgivare och arbetsuppgifter. Snittlönen ligger på 27 400 kr.

Snittlön

27 400

kr


Lönen för kundtjänstmedarbetare kan variera beroende på erfarenhet, arbetsgivare och arbetsuppgifter.

Källa: Arbetsförmedlingen

Efterfrågan

Hög

Arbetsförmedlingen bedömer att det kommer vara liten konkurrens om jobben som kundtjänstpersonal under det närmaste året. Det innebär att möjligheterna till arbete kommer att vara mycket stora.

Källa: Arbetsförmedlingen

Utbildningslängd

0

år


Yrket har inga formella utbildningskrav, men det kan vara bra att ha gått en gymnasieutbildning.