Så löste Martinsons den långsiktiga rekryteringen


Träindustriföretaget Martinsons på den lilla orten Bygdsiljum i Västerbotten kämpade för att hitta rätt kompetens. Högt produktionstempo, tidsbrist och låg arbetslöshet var ständiga utmaningar.

– Vi löste problemet för stunden, ofta akut, och vi hade svårt att jobba långsiktigt med rekrytering, säger Olov Martinson när vi möter honom i en av de stora fabrikslokalerna sex mil utanför Skellefteå.

Olov Martinson jobbar som produktionschef i den stora limträfabriken i Bygdsiljum. Han är delägare och barnbarnsbarn till grundaren Karl Martinson. Det som började med en ambulerande såg under slutet av 1920-talet är i dag en av Sveriges största familjeägda träförädlingsindustrier. Martinsons har vuxit markant de senaste åren och blivit en stor exportör till utlandet. Att expandera på en liten ort i Västerbottens inland medför utmaningar.

"Vi ville ha en aktör som kunde hålla i alla tre delarna: utbildning, rekrytering och bemanning."

 

– I Bygdsiljum bor 400 invånare och vi har den lägsta arbetslösheten i hela landet, det är en ständig jakt på kompetens. ”Oj, vi måste ha någon nu” – då tar man den som finns tillgänglig och kanske inte alltid en person som fungerar i längden.

 

Daniel Johansson, platschef på Lernia, och Olov Martinson, produktionschef på Martinsons.

Utmaningen

Till slut bestämde sig Martinsons för att ta hjälp. Efter att ha valt mellan två bemanningsföretag gav de Lernia uppdraget.

– Vi ville ha en aktör som kunde hålla i alla tre delarna: utbildning, rekrytering och bemanning. Jag var tidigare skeptisk till bemanningsföretag, men det handlade om okunskap. Efter att ha sett hur Lernia arbetar har jag ändrat åsikt, säger Olov Martinson.

Sedan tre år tillbaka sitter Daniel Johansson, platschef från Lernia, på plats hos Martinsons. Han är delaktig i det dagliga arbetet med bemanning och har en löpande dialog med alla produktionsledare i fabriken.

– Det är bra att ha Daniel på plats, han har tentaklerna ute och kan ta egna beslut kring vilka behov som måste täckas, säger Olov.

Förutom problem med att jobba långsiktigt och kvalificerat med urvalet av kandidater uppkom ytterligare en utmaning när företaget i fjol valde att stänga ner ett sågverk i Hällnäs för att flytta produktionen till Bygdsiljum.

– Då skulle vi anställa 40 personer till fabriken och gick upp till att producera sju dagar i veckan.

Lösningen

Tillsammans gjorde Lernia och Martinsons ett upplägg där de som rekryteras till företaget har sin provanställning hos Lernia för att efter provanställningen bli direktanställda hos Martinsons.

– I dagarna gör vi det hundrade övertaget från Lernia, det har fungerat riktigt bra. Det underlättar när man jobbar med en aktör som har en bas av kandidater och kan leverera efter våra behov. Då är det lättare för mig att ställa krav på mina ledare: ”Är detta en bra person eller ska vi gå vidare med nästa kandidat?” Nu har vi ett val, säger Olov Martinson.

En annan del av lösningen för att hitta rätt kompetens var att tillsammans med Arbetsförmedlingen starta en träindustriutbildning, en så kallad rekryteringsutbildning. Arbetsförmedlingen står för kostnaderna och de som genomgår utbildningen anställs till Martinsons via Lernia.

– Det har inte varit helt lätt att hitta personer, men vi har kartlagt arbetsmarknaden, varit ute på mässor och haft rekryteringsträffar på Arbetsförmedlingens lokala kontor. Vi har verkligen sökt med ljus och lykta för att hitta rätt kompetens, och det har gett resultat, säger Daniel Johansson.

Resultatet

Av de 16 som slutförde den första limträutbildningen, som startade i oktober 2018, började de flesta hos Martinsons.

– Det var en ganska hög hit-rate. Till den andra utbildningen, som avslutas nu i juni, har vi varit ännu tuffare i urvalet och tog bara in 12 personer – vi hoppas att alla ska vara lämpliga kandidater till våra platser, säger Olov Martinson.

Framtiden

I framtiden ser Olov Martinson nya utmaningar. Skellefteåregionen expanderar och inom några år ska en enorm batterifabrik byggas, dit närmare 3 000 personer kommer att rekryteras.

– Martinsons är ett starkt varumärke och vi vill ha de bästa, men det kommer att bli tuffare och tuffare att vara en attraktiv arbetsgivare i och med ökad konkurrens, därför blir det bara än viktigare att jobba med strukturerad rekrytering.

 

Vi hjälpte Martinson med


Ett företag - alla kompetenslösningar


10 800

uthyrda konsulter

34 400

utbildade personer

1 500

samarbeten med företag

Dela gärna