<
Lernia Digitalt Sandvik Stor Blogg

Hon kopplar upp gruvmaskiner mot en digital framtid

Petra Sundström leder digitaliseringen inom ett av Sandviks fyra affärsområden, Sandvik Rock Processing. Viktigast för henne är att använda data på rätt sätt och därmed skapa en både klimatsmart och lönsam affär.


Petra Sundström, head of digital offering på Sandvik SRP

Digitaliserar gruvmaskiner

– Jag tycker att det är intressant att vara med när svensk industri ställer om, det digitala är ett klister mellan kompetenser, aktiviteter och prylar, säger Petra Sundström, head of digital offering på Sandvik SRP.

I bagaget har hon många års forskning på interaktionen mellan människa och maskin. Hon har varit med och digitaliserat Husqvarnas maskinpark, lett IoT Sverige och kallas ofta för digital guru. Nu är Petra Sundström på Sandvik för att ta deras jättelika gruvmaskiner in i en digital framtid.

– Jag tycker att vi har lämnat en tid där vi mest snackade. Alla sprang på konferenser och vi tittade på filmer där självkörande bilar åkte genom städer och glassen var färdig när bilen kom fram till glasskiosken. Just nu snackar vi lite mindre, biter ihop och jobbar, säger hon.

Petra Sundström jobbar i den del av företaget som agerar ovan jord, Sandvik Rock Processing Solutions. Här ska krossar, siktar och transportband digitaliseras. De enorma spindelformade maskinerna som står vid gruvor världen över ska kopplas ihop med en mjukvara som analyserar stora mängder information.

Behöver du förstärkning av industripersonal?

Lär av kundernas data

Petra Sundström konstaterar krasst att genom den nya digitala tjänsten kommer de åt kundernas kördata – ett viktigt steg för att lära sig om den egna produkten och om kundernas behov.

– Genom att ge kunderna en användarvänlig digital tjänst vill vi köpa oss rätten att få ta del av deras kördata. Det kan hjälpa oss att optimera vår affär, se problemen med de produkter vi säljer och över tid göra dem bättre. Samtidigt kan vi ge kunderna bättre service; vara på rätt plats, veta rätt saker, ha med rätt saker. Att börja lyssna på data och agera på data är ett helt nytt arbetssätt.

Mer hållbar affär

Maskinerna har länge varit försedda med sensorer för att man ska kunna läsa av behov av underhåll och planera för reservdelar. Nu är nästa steg att med hjälp av mjukvaran nå hållbarhetsmål.

– Ambitionen är ett mindre avtryck på miljön. Vi konsumerar väldigt mycket energi och väldigt mycket vatten när vi krossar de här stenarna. Med hjälp av data från maskinerna kan vi hjälpa våra kunder att göra det mer effektivt och minska på användningen av energi och vatten.

Skiftar in nya yrkesgrupper

Den digitala transformeringen av industrin innebär att ny kunskap behövs bland medarbetarna och att fokus ligger på andra grupper än de som tidigare rekryterats.

– Vi ställer ökade krav på att alla som jobbar på Sandvik i dag måste vara i ett konstant lärande. Vi kan inte byta ut alla på företaget till helt nya resurser, men det finns ett naturligt skifte där vi självklart skiftar in programmerare, designers, digitala testare och supportpersonal som förstår att hjälpa våra kunder med digitala produkter, säger Petra Sundström.

Petra Sundströms 3 tankar om den digitala framtiden

  1. Uppkopplade prylar – en självklarhet. Saker som kostar över en viss summa kommer att kommunicera med andra uppkopplade prylar eller med internet.
  2. Mjukvarurevolution. Vi kommer att se en mjukvarurevolution på jobbet. Det är inte acceptabelt längre att system för att hantera reseräkningar eller boka kurser på jobbet har så mycket sämre användarvänlighet, design och UX än de tjänster vi är vana vid från vår privata telefon.
  3. Ljus framtid för UX-designers. Mjukvaruutvecklare kommer att vara en naturlig del av arbetsstyrkan på de flesta större industribolag, men de klarar inte transformationen ensamma och de pratar ofta ett språk som businessen i stort inte hänger med på. Ovanpå detta kräver programmeraren tydliga specifikationer på vad som ska göras. Någon måste ta tag i detta och på många sätt vara spindeln i nätet mellan alla som nu måste enas och samarbeta – här kommer UX-rollen in. UX (User Experience) är mycket mer än färg och form!