Visselblåsning
Lernia strävar efter att driva verksamheten på ett långsiktigt och hållbart sätt. Vi är därför måna om att oegentligheter som allvarligt kan skada verksamheten eller våra anställda uppmärksammas och utreds så tidigt som möjligt.
För att förenkla för den som vill lämna information om missförhållanden som strider mot gällande lagstiftning, etik, moral eller Lernias policys har vi inrättat en visselblåsartjänst. Genom den kan anställda och samarbetspartners lämna information och samtidigt vara garanterade total anonymitet. Alla anmälningar tas emot och utreds av en extern aktör.
Så anmäler du
Du kan lämna din anmälan genom att klicka på den här länken: wb.2secure.se.
Där måste du skriva in företagskoden TDA369 för att kunna logga in på tjänsten för visselblåsning.
Här kan du läsa mer om hur Lernia hanterar personuppgifter kopplat till visselblåsning.
Frågor och svar
Visselblåsning innebär att uppmärksamma allvarliga oegentligheter i ett företag eller en organisation.
I en organisation är det ofta anställda, leverantörer eller samarbetspartners som först upptäcker om något inte står rätt till. Dessvärre är det få som vågar gå vidare med sina misstankar. Många är rädda för repressalier eller för att bli anklagade för att vara illojala mot sina kollegor eller sin arbetsgivare. En del är också oroliga för att anmälan inte tas på allvar.
För oss är det mycket viktigt att information om missförhållanden kommer fram. Som komplement till vårt öppna företagsklimat har vi därför valt att ha en visselblåsartjänst. Syftet med systemet är att tillhandahålla en kanal där oegentligheter ska kunna anmälas utan att uppgiftslämnaren känner rädsla för att bli avslöjad eller få repressalier. Vår förhoppning är att missförhållanden snabbt kan uppmärksammas och åtgärdas innan de underliggande orsakerna växer och blir ohanterliga.
Den som misstänker förhållanden som strider mot lagar, regler, policys eller riktlinjer och som allvarligt berör företaget eller dess anställda, har möjlighet att göra en anmälan. Rapporteringsfunktionen kan användas av samtliga anställda (oavsett anställningsform) i Lernias samtliga bolag. Även kunder, leverantörer, samarbetspartners och övriga intressenter kan använda systemet.
Datainspektionen och Dataskyddslagen reglerar vem som får anmälas, samt vilken typ av information som får hanteras via en visselblåsartjänst. Ibland kan uppgifter som lämnas via systemet innehålla känsliga personuppgifter, exempelvis när någon namnges för ett misstänkt brott. Personuppgifter får därför bara sparas när mycket starka skäl föreligger.
Via detta system kan du därför bara anmäla allvarliga fall av missförhållanden som berör personer i ledande befattningar:
- Chefer (alla nivåer)
- Ledningsgrupp
- Styrelsemedlemmar
- och övriga nyckelpersoner
Det är bara uppgifter som är sakligt motiverade för att utreda om personen ifråga varit delaktig i allvarliga oegentligheter. Som allvarliga oegentligheter räknas bland annat:
- ekonomisk brottslighet t.ex. mutor, stöld, bedrägeri och förfalskning, bokföringsbrott och annan överträdelse av redovisnings- och skattelagstiftning,
- andra allvarliga oegentligheter som rör företagets vitala intressen eller enskildas liv och hälsa, som till exempel allvarliga miljöbrott, stora brister i säkerheten på arbetsplatsen och mycket allvarliga former av diskriminering och trakasserier.
Om du är osäker på om du ska rapportera ett problem eller inte, så rekommenderar vi att du anmäler det. Om din anmälan inte kan hanteras i systemet kommer du att få meddelande om det och också information om vart du kan vända dig istället. Meddelandet läggs i systemet så du kan fortsätta vara anonym.
Mindre allvarliga fall av missförhållanden kan med hänvisning till Datainspektionens rekommendationer samt Dataskyddslagen inte anmälas via detta system. Hit räknas exempelvis:
- Tvister, fel, reklamationer
- Missnöje med lön
- Mindre allvarliga trakasserier
- Mindre stölder
- Brott om misstankar som är begångna av personer som inte har en ledande befattning
Händelser som inte kan hanteras i systemet rapporteras till chef/den person som bestämmer över den berörda avdelningen på Lernia.
Information ska lämnas i god tro och med goda avsikter. Visar det sig senare, exempelvis efter en utredning, att uppgifterna du lämnat inte stämde, är det okej så länge du agerat i god tro. Missledande information, eller information som lämnas med den primära avsikten att skada eller förtala någon, accepteras inte.
Det är viktigt att du beskriver all fakta i ärendet, inklusive de förhållanden som du tror är mindre viktiga. Utveckla ditt påstående noggrant och bifoga allt som kan ha relevans. I systemet kommer du exempelvis att få frågor om vem eller vilka som är inblandade, om problemet är pågående eller om det finns någon dokumentation. Systemet kommer också, i syfte att underlätta utredningen, efterfråga dina kontaktuppgifter. Dessa är helt frivilliga att lämna. All information hanteras med största sekretess och du är alltid garanterad anonymitet.
För att trygga uppgiftslämnarens anonymitet tillhandahålls rapporteringsverktyget av en extern och oberoende aktör. Rapporteringskanalen är krypterad och lösenordskyddad. Inga IP-adresser registreras. Inga telefonsamtal spelas in. Du behöver aldrig uppge din identitet om du inte vill. Det är också helt frivilligt att använda systemet.
Inga uppgifter om anmälaren kommer att avslöjas för någon på Lernia utan att du som anmälare först godkänt detta. Du väljer själv om du vill vara helt anonym för både Lernia och den externa utredaren eller om du vill säga vem du är till utredaren. Oavsett vad du väljer så utreds och hanteras din anmälan.
När en anmälan kommer in görs den anonym och ärendet får ett specifikt nummer. Detta nummer kan du sedan använda för att komplettera uppgifter eller för att följa upp anmälan. Vi rekommenderar att du regelbundet loggar in i systemet eftersom utredarna kan komma att vilja ställa kompletterande frågor, eller lämna information till dig.
Vi samarbetar med 2Secure som är en utomstående och oberoende aktör. Det ökar trovärdigheten och tryggheten för den som vill lämna en anmälan. 2Secure har gedigen erfarenhet av utredningar och har global kapacitet om så behövs. Som säkerhetsföretag har de lång erfarenhet av den här typen av ärenden och de arbetar efter välbeprövade processer för att ta emot, filtrera, granska och utreda känslig information. De arbetar i samråd med Lernias etiska kommitté. Den etiska kommittén, som även brukar kallas Kommittén för visselblåsning, består av personer utsedda av Lernia.
Nej. Det finns en skyldighet att informera berörd person om att en anmälan inkommit. Uppgifter som vem som rapporterat kommer inte att lämnas ut, även om du som anmälare valt att inte vara anonym.
Alternativ 1: Rapportera till en chef på Lernia eller till koncernledningen.
Alternativ 2: Rapportera anonymt genom tjänsten för visselblåsning.
Alla anmälningar tas på allvar och all information utreds. Först görs en bedömning av informationen som har skickats in. Varje ärende hanteras efter en genomtänkt strategi och noggrant utarbetade rutiner. Beroende på anmälans art och omfattning tas sedan beslut om vidare åtgärder i samarbete mellan 2Secure och Lernias kommitté för visselblåsning.
När du lämnat en anmälan rekommenderar vi att du regelbundet loggar in med ditt personliga login och lösenord för att se eventuella följdfrågor eller kommentarer från utredarna som mottagit din anmälan.