Skip to main content

Sök jobb i sociala medier

Sociala medier kan vara en bra plats att hitta lediga jobb. Många arbetsgivare använder sociala medier för att hitta nya talanger, eller för att lära sig mer om en kandidat som de ska träffa. Utnyttja din digitala närvaro och öka chanserna att bli hittad av rätt personer!


Tipsen för att söka jobb i sociala medier

  • Har du googlat dig själv? Det finns många arbetsgivare som googlar på kandidater. Se till att kolla igenom vad som står om dig på nätet. Vad har du skrivit i offentliga sammanhang? Be att få ta bort träffar du inte vill ska finnas online. 
  • Skapa en profil på LinkedIn och håll den uppdaterad. Det är ett viktigt verktyg för många rekryterare. Blir du hittad där vill du förstås att alla dina meriter och erfarenheter ska finnas med. Har du en blogg eller någon annan webbplats som du är stolt över? Länka gärna till den från LinkedIn.
  • Bevaka LinkedIn och andra sociala medier efter lediga jobb inom ditt område. På LinkedIn kan du enkelt hitta många lediga tjänster och ansöka direkt.
  • Ta vara på dina professionella kontakter på LinkedIn. Lägg till tidigare kollegor, följ intressanta företag och bredda ditt nätverk. Se till att följa upp och svara på frågor från personer som verkar seriösa och intressanta. Hjälp även andra med tips. Man får vad man ger på sociala medier.
  • Var inte rädd för att ta kontakt med personer du inte känner på LinkedIn eller Twitter. Den som letar efter duktiga medarbetare blir alltid glad att få kontakt.