Detta händer efter att du skickat in din ansökan

Rekryteringsprocessen startar så fort du har skickat in din ansökan till oss. Vi går då igenom din profil och matchar den mot kriterierna för jobbet.

Urvalsfrågor

  • I samband med att du söker en specifik tjänst behöver du oftast besvara några korta frågor som hjälper oss att göra en första gallring bland våra kandidater. För många tjänster finns det grundläggande krav som vår kund ställer för att kunna anställa en person. Ofta ställer vi fler urvalsfrågor än vad som krävs för jobbet du söker - detta för att även kunna matcha dig mot andra jobb som vi har.

CV, brev, betyg och intyg

  • I vissa av våra annonser ombes du ladda upp ett CV och personligt brev direkt i din ansökan. Ibland kräver vi även digitala kopior på olika intyg, exempelvis betyg från skolan, truckkort eller licenser. Detta gör att vi kan matcha din jobbansökan med grundläggande krav för tjänsten som du sökt.

Våra intervjuer

  • Efter den första gallringen med urvalsfrågor och CV skickar vi ut en inbjudan för intervju till dig som gått vidare. En första intervju kan ske över telefon eller videolänk och därefter som ett fysiskt möte. Olika kunder har olika kravprofiler, vilket gör att frågorna vi ställer är inriktade mot just den tjänst du sökt. Ofta har vi flera kunder på samma ort vilket innebär att vi också har möjlighet att matcha dig mot fler tjänster.

Tester

  • Beroende på vilken tjänst du sökt kan det bli aktuellt att du får utföra ett eller flera tester. Ibland handlar det om personlighetstester och ibland om olika typer av färdighetstester. Personlighetstester genomförs digitalt via en länk som vi skickar till dig, medan färdighetstester kan innebära att du t.ex. får utföra praktiska prov.

Referenstagning

  • Ibland ringer vi till din referens och ibland använder vi oss av ett digitalt system för referenstagning. Har du blivit ombedd att skicka in referenser är det bra om du har säkerställt att kontaktuppgifterna till referensen är aktuella och att personen är beredd på att vi kommer att höra av oss. 

Besked på din jobbansökan

  • Vi arbetar mot att alltid kunna ge dig ett besked så fort som möjligt – oavsett om det är ett positivt eller negativt besked. Återkoppling brukar normalt ske inom 3–4 veckor och sker antingen via e-mail eller telefon. Var därför noggrann med att du uppger rätt e-mailadress och telefonnummer i din ansökan.

 

Dela gärna