Skip to main content

Arbetslivserfarenheter i cv:t

Arbetslivserfarenheter i cv:t ligger som grund för när arbetsgivare ska avgöra om du är kvalificerad för jobbet. Läs våra tips för hur du bäst presenterar dina arbetslivserfarenheter i cv:t.


Struktur är A och O

Genom att lista dina arbetslivserfarenheter i cv:t kan arbetsgivaren snabbt se om du är kvalificerad för den utlysta tjänsten. Det är därför viktigt att du ger en tydlig bild av dina kvalifikationer. Lista jobbtitel och företagsnamn samt månad och år som du började och slutade. Använd förfluten tid när jobbet är avslutat och presens när du fortfarande är i tjänst. Lista jobben i kronologisk ordning med det nuvarande eller senaste jobbet högst upp.

Vad du har bidragit med

Under varje arbetslivserfarenhet bör du skriva tydliga och kortfattade beskrivningar på vad jobbet innebar. Fokusera på vad du bidrog med i arbetet och vilka erfarenheter och färdigheter du har samlat på dig. Lyft inte allt du har gjort om det inte är relevant för den roll du söker.

Anpassa dina erfarenheter 

Dina beskrivningar bör överensstämma med de krav som efterfrågas i annonsen. Lyft erfarenheter och färdigheter som visar att du är kvalificerad för tjänsten. Använd nyckelord från annonsen som du känner stämmer in på dig. Det hjälper rekryteraren att snabbt avgöra hur väl du uppfyller deras krav.

Karriärbyte? Fokusera på dina förmågor

Ibland hamnar man i en period i livet då man vill satsa på att byta bana. Att lägga vikt vid tidigare arbetsuppgifter i cv:t är kanske inte är så relevant om man söker jobb inom ett annat yrke. Beskriv då hellre dina förmågor och lärdomar från tidigare jobb som även är eftertraktade i det nya yrket. Om du till exempel har jobbat som lärare och nu är färdigutbildad mekaniker kan du lyfta förmågor som pedagogisk och noggrann. Tänk efter vilka av dina förmågor som kan vara till fördel i det nya yrket du söker.