Kursfakta
Plats:
Distans Uppsala/Luleå
Utbildningstyp:
Yrkeshögskoleutbildning
Utbildningslängd:
1 år
Poäng:
230
Nästa kursstart:
Vi väntar svar från MYH men har för avsikt att starta den här utbildningen hösten 2023.
Ansökningsperiod:
2023-02-15 till 2023-05-15
Telefon:
0771-650 650
Epost:
yh@lernia.se
Web:
www.lernia.se/yh
För vem
För att söka utbildningen krävs att du uppfyller alla krav nedan:
1 Grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier
Du uppfyller kraven för grundläggande behörighet om du:
- Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning eller,
- Har en svensk utbildning som motsvarar kraven i en gymnasieexamen eller kommunal vuxenutbildning
Du ska ha:
- Lägst betyget Godkänd på minst 2 250 poäng från ett fullständigt gymnasieprogram (slutbetyg fr o m 2010-01-01) eller,
- Lägst betyget Godkänd på minst 90 procent av de gymnasiepoäng som krävs för ett fullständigt slutbetyg (slutbetyg före 2010-01-01) eller,
- Fullständigt avgångsbetyg från minst 2-årig linje på gymnasiet (äldre gymnasielinjer med sifferbetyg) eller,
- Slutbetyg/avgångsbetyg från motsvarande vuxenutbildningar som ovan
Kontakta studievägledare i din hemkommun om du är osäker på om ditt betyg ger grundläggande behörighet.
Du kan också uppfylla kraven för grundläggande behörighet om du:
- Har en utländsk utbildning som motsvarar kraven i en svensk utbildning enligt beskrivning ovan.
Detta kan du nå om du har validering från VHS/UHR (Verket för Högskoleservice/Universitets- och högskolerådet), som intygar att du har motsvarande grundläggande behörighet för högskolestudier. Eller att du får dina betyg översatta av en auktoriserad översättare till svenska eller engelska. Tänk på att denna process kan ta några månader, så kolla upp detta i god tid! - Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
- Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.
2 Yrkeserfarenhet
Minst 1,5 års yrkeserfarenhet från bygg-, anläggnings- eller installationsbranschen.
Saknar du behörighet?
Har du redan viktig kunskap men saknar betyg? Ansök om reell kompetens
Saknar du någon utbildning, betyg eller något annat som gör att du inte uppfyller alla kraven på behörighet? Ingen fara, det finns ett annat sätt att bli antagen till en yh-utbildning. Nämligen via det som kallas reell kompetens.
Vad betyder reell kompetens?
Reell kompetens betyder kunskap (kompetens) som är betydelsefull för utbildningen, men som du skaffat dig på andra sätt än genom studier. Det kan till exempel vara genom arbetslivserfarenhet. Om du vill söka in till en vårdutbildning men saknar gymnasiebetyg skulle ett extrajobb inom hemtjänsten kunna vara reell kompetens. Det kan även vara att du läst kurser eller gått någon annan utbildning inom området. För en vårdutbildning skulle till exempel en kurs i hjärt- och lungräddning (HLR) kunna vara reell kompetens.
Vad behöver du göra?
I din ansökan till utbildningen skickar du med information där du beskriver vad du saknar. Du skickar även in viktiga dokument som visar vad du har för tidigare erfarenheter/reell kompetens. Det kan till exempel vara arbetsgivarintyg, betyg från högre studier, testresultat, annan dokumentation eller liknande för att visa att du ändå har vad som krävs. I stycket här under ser du hur du går tillväga för att ansöka om, eller åberopa som det kallas, reell kompetens.
Det är ditt eget ansvar att visa att du har motsvarande kunskaper och/eller att du kommer klara utbildningen trots att det saknas formella betyg för ett eller flera behörighetskrav. I den individuella prövningen ställs alltid den åberopade kompetensen i förhållande till den specifika utbildningen du har ansökt till.
All bedömning utgår från de meriter/dokument som du skickar in.
Gör så här för att åberopa (ansöka om) reell kompetens:
- Kryssa i rutan Åberopa reell kompetens i din ansökan på yh-antagning.se
- Ladda ner blanketten ”Formulär för kompetenskartläggning”
- Ladda upp det ifyllda formuläret samt de intyg som styrker din reella kompetens under Reell kompetens i din ansökan på yh-antagning.se
Vi erbjuder behörighetstester i:
- Svenska 1
- Matematik 1
- Engelska 5
Så här går det till
Om du inte har godkända betyg i något av ovan listade ämnen kan du göra ett test för att se om du uppfyller kunskapskraven och på så sätt bli behörig att söka.
Du får göra testet en gång och behörigheten gäller endast på Lernias Yrkeshögskolas utbildningar.
Du kan boka upp dig på ett test efter att du har sökt utbildningen och din ansökan har blivit granskad av Lernia. Testet görs online.
Är du osäker på om du har rätt behörighet eller behöver ansöka om reell kompetens?
Skicka in din ansökan så fort som möjligt så bedöms den av antagningsenheten. Om du behöver komplettera med reell kompetens så kommer du att få ett meddelande från yh-antagningen.
Så fungerar ansökan, urval och antagning
Här får du steg-för-steg information om hur du gör en ansökan och hur antagningsprocessen fungerar på våra yrkeshögskoleutbildningar.
Så här gör du för att söka till utbildningen
För att ansöka klickar du på knappen ”Ansök nu” på den utbildning du är intresserad av. Därefter behöver du skapa ett konto på Yh-antagning.se. Instruktioner hur du gör det finns på antagningssidan.
Var noga med att läsa igenom alla instruktioner när du genomför din ansökan så att du inte missar något.
När du har lämnat in din ansökan måste du kolla din mejl regelbundet, för det är via Yh-antagning.se som Lernia informerar dig löpande om status på din ansökan.
Betyg/intyg måste finnas med i ansökan!
Betyg/intyg som styrker din behörighet måste finnas med, både för grundläggande och särskild behörighet. Betygsdokumenten ska vara underskrivna av rektor eller vara vidimerade.
Antingen skannar du in eller fotar med din mobil för att kunna bifoga dokumenten digitalt. Var noga med att alla uppgifter syns tydligt och att alla sidor är med. En skärmdump är inte ett giltigt underlag.
Om du inte har kvar dina betyg, kontakta först gymnasieskolan där du studerade och finns de inte kvar där kan du kontakta stadsarkivet i den kommun du studerade.
Vad händer när du har skickat in din ansökan?
Antagningsprocessen sker i tre steg:
Steg 1 – Behörighetsprövning
Successivt som ansökningarna kommer in påbörjas arbetet med att i första hand titta igenom de betyg och intyg som bifogats ansökningshandlingarna. Vi bedömer om de sökande har den behörighet som krävs för utbildningen. Alla behöriga sökande går vidare till nästa steg.
Steg 2 – Urval
Om det till utbildningen är fler behöriga sökande än antalet studieplatser sker ett urval. De sökande kontaktas i så fall och blir kallade till ett urvalsprov.
I provet kan de sökande få visa sina teoretiska och/eller praktiska förkunskaper inom det utbildningsområde som man har sökt. Urvalsprovet är utformade efter respektive utbildnings krav. Det kan röra sig om:
- skriftliga prov som är inriktade på kunskaper och färdigheter relaterade till utbildningen och yrkesrollen och eller/
- muntliga prov, individuellt eller i grupp, inriktade på samma som ovan, och/eller
- praktiska prov/arbetsprov, individuellt eller i grupp.
Proven säkerställer att de personer som kommer med i antagningen är de som har de bästa förutsättningarna att tillgodogöra sig utbildningen.
Till vissa utbildningar finns kriterier som anger att vissa meriter ska poängsättas i urvalsprovet. Detta kan till exempel gälla betyg i specifika kurser, yrkeserfarenhet eller specifikt gymnasieprogram.
Steg 3 - Antagning
Alla behöriga sökande rangordnas efter det sammanlagda resultatet på urvalsprovet i steg 2. De med bäst resultat antas sedan till utbildningen och övriga blir tilldelade reservplatser. Antagningsbesked brukar skickas ut ca 5-11 veckor efter sista ansökningsdag.
Om utbildningen
Utbildningens övergripande mål
Utbildningen ger kunskaper inom KMA-områdena kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Du får kunskap om de lagkrav och standarder som reglerar verksamhetsområdet. Du lär dig om samordning och kommunikation. Du får även inblick i projektekonomi, projektplanering och entreprenadjuridik för byggprojekt.
Utbildningen ger kunskaper om ledarskap och verksamhetsutveckling för byggverksamhet. Du lär dig om arbetsprocesser och kvalitetskriterier. Vi går igenom framtagandet av mål, riktlinjer och policydokument för verksamhetens KMA-arbete och systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). Som KMA-samordnare ser du till att detta följs och får önskad effekt. I utbildningen lär du dig att stötta och utveckla det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM).
Du lär dig att planera, utföra samt identifiera resurser. Du får kunskaper i att leda verksamhetens arbete med miljöbedömningar och standarder. Du får även delta i planering, genomförande och uppföljning av kvalitetsåtgärder - både strategiskt och operativt.
Utbildningen ger dig kunskaper i att kommunicera tekniska termer och fackspråk. Som KMA-samordnare ska du även kunna kommunicera KMA-mål och riktlinjer till övriga verksamheten. Du lär dig att kommunicera på svenska och engelska. Du lär dig även att lösa sammansatta problem för verksamheten inom KMA-området för att säkerställa att externa och interna krav uppfylls.
Framtagen av arbetslivet
Utbildningen är framtagen tillsammans med arbetslivet. Det betyder att den är utformad efter den kompetens som företagen efterfrågar. Det ökar chanserna för dig att få jobb efter examen. Utbildningen styrs av en ledningsgrupp som består av företag och organisationer.
Kurser
Vi har ett antal olika kurser i utbildningen. Nedan hittar du mer information om dessa.
Introduktion - KMA & Hållbarhet, 15p
Kursen ger en introduktion till KMA och dess roll inom bygg- och anläggningsbranschen. Du får en förståelse för hållbart byggande som en del i uppfyllandet av de globala hållbarhetsmålen. Detta gäller både social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Du får kunskap om hållbar utveckling inom byggsektorn på ett övergripande plan. Fokus är på stora miljömässiga utmaningar och byggsektorns ansvar för att Sverige ska nå klimatmålen. Vi går in på mänskliga rättigheter, arbetsrätt, antikorruption samt miljömässiga utmaningar.
Arbetsmiljö och säkerhet, 30p
I denna kurs får du kunskaper om arbetsmiljöarbete inom byggsektorn. Du lär dig hur ett effektivt och systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) ska bedrivas. Vi går in på arbetsmiljölagen, arbetsmiljöverkets föreskrifter, SAM-föreskriften, ergonomiföreskriften och kemiska arbetsmiljörisker. Kursen går även igenom buller och vibration samt maskinföreskrifter.
Delar av kursens innehåll är baserat på Arbetsmiljöverkets krav för utbildningar inom BAS U & P. Du lär dig att ta rollen som byggarbetsmiljösamordnare (BAS-U eller BASP). Sedan 1 januari 2010 är det krav på att den som utför byggnads- eller anläggningsarbete ska kunna styrka kvalifikationerna hos utsedd Byggarbetsmiljösamordnare (BAS). Efter avslutad kurs får du ett intyg för BAS P/U.
Miljö och hållbarhet, 30p
I denna kurs får du kunskaper om miljöfrågor inom byggbranschen. Vi går igenom hur ett strategiskt miljöarbete kan minska utsläppen och effektivisera energianvändningen inom byggprojekt. Du lär dig om miljöeffekter av olika byggmaterial och metoder. Du får också kunskap om energiåtgång och energieffektivisering.
Kursen går igenom miljölagstiftning och olika system för miljöklassning av byggnader. Du lär dig att analysera byggnader och byggprocesser med hållbarhet och livscykel i åtanke. Du får även genomföra beräkningar på klimatpåverkan från planeringsstadiet till genomförande, drift och senare återvinning.
Projektrelaterat kvalitetsarbete, 25p
Kursen ger kunskap om projektrelaterat kvalitetsarbete inom bygg- och anläggningsprojekt. Du lär dig om samordning och får en förståelse för byggbranschens krav och riktlinjer. Du lär dig även om arbetet med olika kontroll- och ledningssystem. Målet är att kunna leda och utveckla kvalitetsarbetet inom byggprojekt. Detta ska du kunna göra med hänsyn till bygglagstiftning och branschregler.
Standarder och ledningssystem – fördjupning, 20p
Denna kurs är en fördjupning i standarder inom byggbranschen. Du lär dig om standardernas krav och hur dessa samverkar. Du får kunskap om vad kraven i standarden betyder i praktiken.
Kursen går igenom vad ett ledningssystem är och vilket syfte de har. Ledningssystem utgör grunden för KMA-samordnarens arbete. De är verktyg som användas för att strukturera och utveckla företagsövergripande styrning av verksamheten inom KMA. Du lär dig hur ett ledningssystem, uppbyggt utifrån standardens krav, driver ständiga förbättringar. Du får också lära dig om kopplingen mellan företagets strategi och ett väl fungerande ledningssystem.
Vi går igenom hur en KMA-samordnare arbetar mot uppsatta mål och riktlinjer. Du får också kunskap om olika system för hållbarhetsredovisning.
HR och kommunikation, 20p
Denna kurs ger dig kunskaper i att leda och informera andra i verksamheten om KMA. Du lär dig att utbilda medarbetare och kommunicera mål och riktlinjer. Detta är viktigt för att verksamheten ska kunna leva upp till uppsatta mål. Det är en viktig del av KMA-samordnarens arbete. Du får lära dig om HR- och personalfrågor inom byggverksamhet. Kursen behandlar även grundläggande pedagogik och hur man skapar informations- och utbildningsmaterial för olika målgrupper.
Vi går igenom metoder för samordning och hur man leder samordningsmöten i ett team med olika kompetenser. Fokus ligger på arbetsfördelning och att använda resurser på rätt sätt. Du får även lära dig om gruppdynamik och konfliktlösning.
Verksamhetsutveckling och ledarskap, 25p
Denna kurs ger dig kunskaper om verksamhetsutveckling och ledarskap. En KMA-samordnare måste kunna initiera och leda utvecklings- och förändringsprojekt. Du får en förståelse för förändringsarbete samt implementering av nya rutiner och riktlinjer. Kursen innehåller även en fördjupning mot strategiska arbetssätt, målsättning och målstyrning. Du lär dig vikten av utvärdering och uppföljning för att förbättra strategier över tid.
LIA (Lärande i arbete), 50p
Här får du tillämpa kunskaper och färdigheter från tidigare kurser. Du får utföra arbetsuppgifter i praktiken för att utveckla din kompetens. Med tillgång till handledning utför du arbetsuppgifter som en KMA-samordnare. Du lär dig att orientera dig i de olika KMA-områdena. Målet är att förstå hur arbetet är strukturerat och hur arbetsuppgifterna ser ut.
Kursen förbereder dig för verkliga yrkessituationer. Efter avslutad utbildning kan du ta dig an uppdrag och tjänster på ett professionellt sätt i linje med branschens förväntningar. Fördelen med LIA är att du genom direktkontakt får inblick i arbetslivets krav på yrkesrollen. Dina teoretiska kunskaper får en praktisk förankring. De arbetsuppgifter som genomförs ska ha en direkt koppling till tidigare kursmoment. Du får en anknytning till arbetslivet och kan börja knyta professionella kontakter.
Examensarbete, 15p
I denna kurs får du fördjupa dig inom ett centralt område för utbildningen. Du utför examenarbetet i form av ett självständigt projekt. Examensarbetet kan med fördel utföras i samband med LIA för företaget som tillhandahåller platsen. Ämnet ska vara relevant för yrkesrollen och anknyta till arbetet som KMA-samordnare. Det ska även bygga på innehåll från tidigare kurser.
Efter utbildningen
Efter examen har du kunskaper i att:
- arbeta självständigt med KMA-samordning inom byggverksamhet
- leta information och identifiera resurser för att lösa problem inom ramen för verksamhetens KMA-arbete
- kvalitetssäkra och utvärdera arbetssätt och rutiner
- slutföra projekt - både för specifika byggprojekt och för verksamheten i stort
Efter utbildningen kan du jobba som:
Hållbarhetsspecialist inom byggsektorn, KMA-handläggare, KMA-samordnare eller KMA-specialist.