2022-05-31 -

Lernia på Järvaveckan - ska få fler i arbete

När Järvaveckan 2022 går av stapeln är Lernia på plats för att hjälpa människor som står utan jobb eller vill byta bana i livet. Den 3 juni kan man få vägledning i jobbsökandet i Almegas hus. Lernia har lång erfarenhet av att arbeta med personer som inte har svenska som modersmål och erbjuder en rad anpassade tjänster för gruppen.

Järvaveckan är en arena för demokrati, mänskliga rättigheter och ett öppet inkluderande samtal. Integration och arbetsmarknad är två centrala frågor under politikerveckan. Rekryterings-, matchnings-, och utbildningsföretaget Lernia är en av de aktörer som kommer finnas på Järvaveckan i Almegas hus, där sätts man i direkt kontakt med en av Lernias karriärcoacher.

- Ibland finns det perfekta jobbet att söka direkt och gör det inte det finns det många yrkesutbildningar som kan ta en dit man vill. Oavsett vilket finns vi på plats för att hjälpa människor att hitta rätt utifrån den egna situationen och de egna önskningarna, säger Andreas Sillén, divisionschef Lernia Matchning.

För att kunna bemöta de utmaningar som många personer som inte har svenska som modersmål möter när de ska söka nytt jobb har Lernia utvecklat en rad verktyg. Bland annat erbjuder man stöd för att lära sig använda dator, språkkurser i svenska samt viktig information om arbetsmarknaden på olika språk. I matchningsprocessen ser man också till att presentera deltagaren för arbetsgivare som har medarbetare som behärskar olika språk.

- Med rätt verktyg vill vi bidra till att alla ska ha en chans att få ett jobb. Något vi utgår ifrån är förståelse för olika individers situation, och just därför är vi så glada att vara en del av Järvaveckan som ju är experter på att sprida perspektiv som behövs för att skapa integration, säger Andreas Sillén, divisionschef Lernia Matchning.

Kontakt Katarina Devell

Katarina Devell, Kommunikationschef