2020-05-19 -

 

Pressmeddelande

Ny satsning ska hjälpa Skövdes arbetssökande till jobb

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av dem och utökar nu sin verksamhet i Skövde med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande i jobb genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Spridningen av Covid-19 kommer med stora utmaningar för samhället. En är att hålla människor sysselsatta i arbete när ekonomin saktat ned och det råder tuffare läge på arbetsmarknaden med ökad arbetslöshet som följd. Aldrig någonsin har det varit viktigare med arbetsåtgärder som hjälper arbetssökande att hitta ett arbete och företag med behov att hitta personal.

Det statliga utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är ett av dem. Nu startar arbetsmarknadsprogrammet ”Stöd och matchning” på flera orter i landet, däribland Skövde. Målet är att erbjuda arbetssökande hjälp och stöd att hitta ett jobb eller en utbildning som leder till jobb trots det kritiska läget i många sektorer.

 - Lernias långa erfarenhet och breda kontaktnät med företag över hela Sverige är en stor fördel när vi ska matcha arbetstagare och arbetsgivare i detta krisläge. Det är trögt i vissa branscher, medan man i andra har ett stort behov av arbetskraft och där har vi en unik möjlighet att hjälpa till utifrån vår verksamhet som vilar både på bemanning och utbildning. Vi kan också rusta personer som till exempel behöver en kortare utbildning för att sedan kunna få ett jobb, säger Andreas Sillén, ansvarig för affärsområdet Matchning på Lernia.

Stöd och matchning är en tjänst där arbetssökande får individuell hjälp att hitta sin väg till jobb. Den arbetssökande träffar sin handledare regelbundet och tillsammans tas en plan fram som ska leda till jobb. Lernia hjälper till exempel den sökande med CV, intervjuteknik, utbildning, tips och motivation. Man erbjuder även digitala tjänster på andra språk för de som inte är flytande i svenska, och man matchar de sökande med företag från Lernias stora kontaktnät i näringslivet.

För mer information

Katarina Devell, Kommunikationschef


katarina.devell@lernia.se

076-7764101