2020-04-15 -

Lernia beviljas flera nya utbildningar när Yrkeshögskolan tänker nytt

Idag presenterade Myndigheten för Yrkeshögskolan tilldelningen av det nya utbildningskoncept som de startat och som kallas ”Korta kurser och kurspaket”. Utbildningarna ska stärka möjligheten till kompetensutveckling och omställning.

De nya utbildningarna riktar sig till redan yrkesverksamma som behöver förnya sin kompetens för att behålla sitt arbete, men även för att gå vidare till nya mer avancerade arbetsuppgifter eller byta bana i arbetslivet. Myndigheten för Yrkeshögskolan gör även bedömningen att denna utbildningssatsning passar väl för dem som till exempel är korttidspermitterade och som då kan få tillfälle att kompetensutveckla sig.

- Det är otroligt glädjande för Lernia att vi får fortsatt förtroende av Myndigheten för Yrkeshögskolan som leverantör inom dessa områden och dessutom får möjlighet att starta flexibla utbildningar både gällande studieform och studietakt mot företag och yrkesverksamma. Inte minst nu är detta ett ypperligt tillfälle för företagen att höja kompetensen hos permitterad personal med högaktuella utbildningar, säger Ulla Gustafsson, verksamhetschef Lernia Yrkeshögskola.

Under 2020 och 2021 startar Lernia löpande följande nya utbildningar:

• Azure administration för servertekniker i Stockholm och Malmö, 60 YH poäng
  • Agila arbetsmetoder & DevOps för utvecklare i Malmö, 40 YH poäng
  • Energieffektivisering genom samordning, återvinning och optimering av ventilationssystem i Piteå, 80 YH poäng
  • Automation PLC inom energiproduktion i Piteå, 50 YH poäng
  • El och hydraulik för effektiv elproduktion i Piteå och Sundsvall, 60 YH poäng