2019-09-24 -
Pressmeddelande
Nya journalistpriset 2019 – för bästa icke svenskspråkiga journalistik
I samarbete med nyhetsmagasinet Fokus delar Lernia ut Nya journalistpriset för journalistik i Sverige, på andra språk än svenska. Syftet är att uppmärksamma icke-svenskspråkiga medier och plattformar i Sverige.
Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia delar tillsammans med nyhetsmagasinet Fokus ut Nya journalistpriset i två kategorier: ”Bästa ej svenskspråkiga journalistiska gärning i Sverige” och ”För bästa medium, plattform eller forum som på ett annat språk än svenska diskuterar integration konstruktivt”.
Lernia har samarbetat med och annonserat i icke-svenskspråkiga medier i många år. Det är bland annat genom dessa medier som Lernia och liknande företag kommer i kontakt med människor som är nya i Sverige gällande möjligheter till utbildning och jobb.
– I vår kontakt med de som är nya i Sverige ser vi att medier på andra språk än svenska är väldigt viktigt för att komma in i det svenska samhället. En av priskategorierna riktar sig därför till just journalister som konstruktivt speglar och diskuterar integration, säger Katarina Devell, kommunikationschef på Lernia.
I Sverige finns idag ett femtontal nyhetssajter på olika språk. Därtill tillkommer radiostationer och internetforum, twitter- och facebook-konton.
– Fokus tycker att Nya journalistpriset är ett spännande sätt att illustrera den journalistiska mångfald som finns i Sverige. Det är också ett sätt att uppmärksamma olika typer av berättande, säger Claes de Faire, chefredaktör och vd nyhetsmagasinet Fokus
Alla kan nominera bidrag till Nya journalistpriset – till exempel läsare, lyssnare, tittare, upphovspersoner, en vän eller en kollega. Det kan handla om ett program, reportage, blogg, redaktion eller plattform som producerats under perioden 1 juni 2018 — 31 augusti 2019. Nomineringar skickas in senast den 9 oktober 2019 till nominera@nyajournalistpriset.se.
Juryn består av:
- Annicka Flovin, chef för utbildningar och tematiska projekt på Fojo Medieinstitutet, Linnéuniversitet
• Amjad Aloul, grundare av Crossboarder Communication
• Björn Touqan, marknadschef på Hero Tolk
• Julia Agha, vd på Al Kompis
• James Savage, journalist och medgrundare av The Local
• Isabella Iverus, publisher på Byggnadsarbetaren
• Claes de Faire, chefredaktör och vd nyhetsmagasinet Fokus
• Katarina Devell, kommunikationschef på Lernia
Presskontakt
