2019-09-24 -

 

Pressmeddelande

Nya journalistpriset 2019 – för bästa icke svenskspråkiga journalistik

I samarbete med nyhetsmagasinet Fokus delar Lernia ut Nya journalistpriset för journalistik i Sverige, på andra språk än svenska. Syftet är att uppmärksamma icke-svenskspråkiga medier och plattformar i Sverige.

Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia delar tillsammans med nyhetsmagasinet Fokus ut Nya journalistpriset i två kategorier: ”Bästa ej svenskspråkiga journalistiska gärning i Sverige” och ”För bästa medium, plattform eller forum som på ett annat språk än svenska diskuterar integration konstruktivt.

Lernia har samarbetat med och annonserat i icke-svenskspråkiga medier i många år. Det är bland annat genom dessa medier som Lernia och liknande företag kommer i kontakt med människor som är nya i Sverige gällande möjligheter till utbildning och jobb.

– I vår kontakt med de som är nya i Sverige ser vi att medier på andra språk än svenska är väldigt viktigt för att komma in i det svenska samhället. En av priskategorierna riktar sig därför till just journalister som konstruktivt speglar och diskuterar integration, säger Katarina Devell, kommunikationschef på Lernia.

I Sverige finns idag ett femtontal nyhetssajter på olika språk. Därtill tillkommer radiostationer och internetforum, twitter- och facebook-konton.

– Fokus tycker att Nya journalistpriset är ett spännande sätt att illustrera den journalistiska mångfald som finns i Sverige. Det är också ett sätt att uppmärksamma olika typer av berättande, säger Claes de Faire, chefredaktör och vd nyhetsmagasinet Fokus

Alla kan nominera bidrag till Nya journalistpriset – till exempel läsare, lyssnare, tittare, upphovspersoner, en vän eller en kollega. Det kan handla om ett program, reportage, blogg, redaktion eller plattform som producerats under perioden 1 juni 2018 — 31 augusti 2019. Nomineringar skickas in senast den 9 oktober 2019 till nominera@nyajournalistpriset.se.

 

Juryn består av:

  • Annicka Flovin, chef för utbildningar och tematiska projekt på Fojo Medieinstitutet, Linnéuniversitet
    • Amjad Aloul, grundare av Crossboarder Communication
    • Björn Touqan, marknadschef på Hero Tolk
    • Julia Agha, vd på Al Kompis
    • James Savage, journalist och medgrundare av The Local
    • Isabella Iverus, publisher på Byggnadsarbetaren
    • Claes de Faire, chefredaktör och vd nyhetsmagasinet Fokus
    • Katarina Devell, kommunikationschef på Lernia

Läs mer på www.nyajournalistpriset.se.

Presskontakt

Katarina Devell

Katarina Devell, Kommunikationschef


katarina.devell@lernia.se

076-7764101