2019-02-25 -

Nyanländ Märstabo gick från praktikant på pizzeria till fast anställning på lager

I en ny app hjälper nyanlända andra nyanlända att visa vägen till jobb och utbildning i Sverige. En av de som visar vägen är Andre Ward från Märsta. Vi får följa med på hans resan från praktikant på pizzeria till fast anställning som lagerarbetare. Join Lernia är framtagen av utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia i syfte att guida fler nyanlända till jobb och utbildning.

Andre gick från praktikant på pizzeria till fast anställning på lager.

- Det finns många personer som gjort inspirerande resor i sin väg att etablera sig och få jobb i Sverige. Vi vill med appen visa på olika vägar och inspirera fler nyanlända att lyckas etablera sig på den svenska arbetsmarknaden, säger Sandra Salzer, projektledare för appen Join Lernia.

Andre Ward kom till Sverige från Syrien för fyra år sen. Under de fyra åren har han både hunnit jobba som blombud, pizzautkörare och lagerarbetare. I sin intervju i Join Lernia får vi höra mer om hans framtidsplaner, utmaningarna med det svenska språket och hur en dag på jobbet kan se ut. Nu vill han hjälpa andra nyanlända genom att berätta om sin väg till jobb och utbildning i Lernias nya app Join Lernia.

- Jag tycker inte man ska hänga upp sig för mycket på ett CV, idag får du jobb mycket tack vare ditt nätverk och dina kontakter, berättar Andre Ward som vill hjälpa fler nyanlända att hitat jobb.

Join Lernia innehåller både intervjuer med nyanlända och en faktabank där användarna kan läsa mer om hur arbetsmarknaden och utbildningar i Sverige fungerar. Appen är på tre språk; arabiska, engelska och svenska. Join Lernia är en app riktad mot alla nyanlända i Sverige med syfte att de ska kunna få hjälp att hitta rätt jobb eller utbildning. Tjänsten är utvecklad i samarbete med Telia och har delvis finansierats av PTS (Post-och telestyrelsen).

- Appen inspirerar genom verkliga historier om personer som lyckats få jobb eller hittat den utbildning de vill gå. Alla som är med i appen ger sina egna tips om hur man får sitt drömjobb eller hittar utbildningen som leder till jobb i Sverige. En av dem är Andre Ward, bosatt i Märsta, fortsätter Omar Al Zankah, projektkoordinator Join Lernia.

Katarina Devell

Katarina Devell, Kommunikationschef