2019-02-13 -

Lernias bokslutskommuniké 2018: Ökad omsättning för bemanningsverksamheten, men stora utmaningar för utbildningsverksamheten

Lernias intäkter för fjärde kvartalet minskade med sex procent till 859 (921) mkr. Det förklaras främst av lägre intäkter från Arbetsförmedlingens upphandlade utbildningstjänster, kalendereffekter med färre uthyrda konsulter samt en nedgång hos en större bemanningskund där konsulterna enligt plan gått över till fast anställning hos kunden. Helårets intäkter minskade med två procent till 3 272 (3 349) mkr.

–Det gångna året har inneburit en stor press för Lernia med en väsentligt förändrad marknad för utbildning. Mot slutet av året avtog tillväxten inom bemanningsbranschen. Trots det hade vår bemanningsverksamhet de högsta helårsintäkterna någonsin, säger Anders Uddfors, vd för Lernia.

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till -62 (11) mkr. De strukturella förändringar som genomförts har påverkat resultatet med -54 mkr under kvartalet varav -27 mkr utgörs av lokaler och förlustkontrakt, -14 mkr personalavvecklingar och -13 mkr avser nedskrivningar. Rensat för dessa engångsposter uppgick rörelseresultatet till -7 (11) mkr. Rörelsresultatet för helåret uppgick till -129 (57) mkr varav strukturkostnaderna är 94 mkr. Merparten av strukturkostnaderna är kopplade till utbildningsverksamheten

–Det genomförda besparingsprogrammet har börjat ge effekt. 2019 kommer fortsatt att vara ett tufft år för oss, framförallt för utbildningsverksamheten, vilket vi avser att möta med ökad satsning på försäljning samt fortsatta besparingar och effektivitetshöjande åtgärder, säger Anders Uddfors.

Läs rapporten i sin helhet här.

För eventuella frågor kontaktaLernias pressjour, 010-250 22 25.

Lernias pressjour

Lernias pressjour, presskontakt