2019-02-25 -

Lernia hjälpte Södertäljebon Anas med både utbildning och jobb

I en ny app hjälper nyanlända andra nyanlända att visa vägen till jobb och utbildning i Sverige. Vi får bland annat följa Anas Naffisa från Södertälje på resan från bilmekaniker i Syrien till fast anställning som CNC-operatör på Scania. Join Lernia är framtagen av utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia i syfte att guida fler nyanlända till jobb och utbildning.

Lernia hjälpte Anas med både utbildning och jobb. Lernia hjälpte Anas med både utbildning och jobb.

- Det finns många personer som gjort inspirerande resor i sin väg att etablera sig och få jobb i Sverige. Med appen vill vi visa på olika vägar och inspirera fler nyanlända att lyckas etablera sig på den svenska arbetsmarknaden, säger Sandra Salzer, projektledare för appen Join Lernia.

Anas Naffisa kom till Sverige från Syrien för snart fyra år sen. Under de fyra åren har han både hunnit gå en utbildning till CNC-operatör på Lernia och fått fast anställning som detsamma hos Scania. I sin intervju i Join Lernia får vi höra mer om utmaningarna med det svenska språket och hur en dag på jobbet kan se ut. Nu vill han hjälpa andra nyanlända genom att berätta om sin väg till jobb och utbildning i Lernias nya app Join Lernia.

- Kämpa! Sitt inte hemma och vänta och ge inte upp. Första gångerna på utbildningen kommer kännas jobbiga och läskiga och du kommer kanske inte vilja gå tillbaks, men bara efter två månader kommer det bli lättare och roligare, berättar Anas Naffisa som vill hjälpa fler nyanlända till jobb.

Join Lernia innehåller både intervjuer med nyanlända och en faktabank där användarna kan läsa mer om hur arbetsmarknaden och utbildningar i Sverige fungerar. Appen är på tre språk; arabiska, engelska och svenska. Join Lernia är en app riktad mot alla nyanlända i Sverige med syfte att de ska kunna få hjälp att hitta rätt jobb eller utbilding. Tjänsten är utvecklad i samarbete med Telia och har delvis finansierats av PTS (Post-och telestyrelsen).

- Appen inspirerar genom verkliga historier om personer som lyckats få jobb eller hittat den utbildning de vill gå. Alla som är med i appen ger sina egna tips om hur man får sitt drömjobb eller hittar utbildningen som leder till jobb i Sverige. En av dem är Anas Naffisa, bosatt i Södertälje, fortsätter Omar Al Zankah, projektkoordinator Join Lernia.

Katarina Devell

Katarina Devell, Kommunikationschef