2019-02-25 -

Lernia hjälpte nyanländ Oskarshamnsbo till fast anställning hos DHL

I en ny app hjälper nyanlända andra nyanlända att visa vägen till jobb och utbildning i Sverige. Vi får bland annat följa Talie Ibrahim från Oskarshamn på resan från praktik på pizzeria till fast anställning som truckförare på DHL. Join Lernia är framtagen av utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia i syfte att guida fler nyanlända till jobb och utbildning.

Följ Talie Ibrahim från Oskarshamn på resan från praktik på pizzeria till fast anställning som truckförare på DHL. Följ Talie Ibrahim från Oskarshamn på resan från praktik på pizzeria till fast anställning som truckförare på DHL.

- Det finns många personer som gjort inspirerande resor i sin väg att etablera sig och få jobb i Sverige. Vi vill med appen visa på olika vägar och inspirera fler nyanlända att lyckas etablera sig på den svenska arbetsmarknaden, säger Sandra Salzer, projektledare för appen Join Lernia.

Talie Ibrahim kom till Sverige från Syrien för snart fyra år sen. Under de fyra åren har han både hunnit praktisera på en pizzeria och fått fast anställning som truckförare på DHL i Oskarshamn, ett jobb han först fick genom Lernia. I sin intervju i Join Lernia får vi höra mer om utmaningarna med svenska språket och hans bästa tips för att komma in i Sverige. Nu vill han hjälpa andra nyanlända genom att berätta om sin väg till jobb och utbildning i Lernias nya app Join Lernia.

- Lär dig språket ordentligt, då blir det mycket lättare. Sen tycker jag att det är viktigt att komma i tid till jobbet och självklart att visa respekt för sin arbetsgivare, berättar Talie Ibrahmin som vill hjälpa fler nyanlända till jobb.

Join Lernia innehåller både intervjuer med nyanlända och en faktabank där användarna kan läsa mer om hur arbetsmarknaden och utbildningar i Sverige fungerar. Appen är på tre språk; arabiska, engelska och svenska. Join Lernia är en app riktad mot alla nyanlända i Sverige med syfte att de ska kunna få hjälp att hitta rätt jobb eller utbildning. Tjänsten är utvecklad i samarbete med Telia och har delvis finansierats av PTS (Post-och telestyrelsen).

- Appen inspirerar genom verkliga historier om personer som lyckats få jobb eller hittat den utbildning de vill gå. Alla som är med i appen ger sina egna tips om hur man får sitt drömjobb eller hittar utbildningen som leder till jobb i Sverige. En av dem är Talie Ibrahim, bosatt i Oskarshamn, fortsätter Omar Al Zankah, projektkoordinator Join Lernia.

Katarina Devell

Katarina Devell, Kommunikationschef