2019-02-25 -

Lernia hjälpte Märstabo på vägen till jobb

I en ny app hjälper nyanlända andra nyanlända att visa vägen till jobb och utbildning i Sverige. Vi får bland annat följa Märstabon Olga Trilas resa från arbetslöshet till praktik och anställning på ett lager i Rosersberg. Join Lernia är framtagen av utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia i syfte att guida fler nyanlända till jobb och utbildning.

Lernia hjälpte Olga på vägen till jobb.

- Det finns många personer som gjort inspirerande resor i sin väg att etablera sig och få jobb i Sverige. Vi vill med appen visa på olika vägar och inspirera fler nyanlända att lyckas etablera sig på den svenska arbetsmarknaden, säger Sandra Salzer, projektledare för appen Join Lernia.

Olga Trila, ursprungligen från Ukraina, har under sina år i Sverige haft svårt att hitta ett jobb hon trivs med. I sin intervju i Join Lernia berättar hon om svårigheterna med svenskan, de olika jobben inom lokalvård och barnomsorg och hur Lernia hjälpte henne till praktik som ledde till anställning på ett lager. Nu vill hon hjälpa andra nyanlända genom att berätta om sin väg till jobb och utbildning i Lernias nya app Join Lernia.

- Det viktigaste för mig är att ha ett jobb. Gärna på lager, jag skulle till exempel kunna tänka mig att vidareutbilda mig till truckförare, berättar Olga Trila som vill hjälpa fler nyanlända till jobb.

Join Lernia innehåller både intervjuer med nyanlända och en faktabank där användarna kan läsa mer om hur arbetsmarknaden och utbildningar i Sverige fungerar. Appen är på tre språk; arabiska, engelska och svenska. Join Lernia är en app riktad mot alla nyanlända i Sverige med syfte att de ska kunna få hjälp att hitta rätt jobb eller utbildning. Tjänsten är utvecklad i samarbete med Telia och har delvis finansierats av PTS (Post-och telestyrelsen).

- Appen inspirerar genom verkliga historier om personer som lyckats få jobb eller hittat den utbildning de vill gå. Alla som är med i appen ger sina egna tips om hur man får sitt drömjobb eller hittar utbildningen som leder till jobb i Sverige. En av dem är Olga Trila, bosatt i Märsta, fortsätter Omar Al Zankah, projektkoordinator Join Lernia.