2019-02-25 -

Kungsängenbo hittade första jobbet i Sverige med Lernia

I en ny app hjälper nyanlända andra nyanlända att visa vägen till jobb och utbildning i Sverige. Vi får bland annat följa Vladlena Bravchenko, bosatt i Kungsängen, på hennes resa från SFI till provanställning och fast anställning på lagret i Märsta. Join Lernia är framtagen av utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia i syfte att guida fler nyanlända till jobb och utbildning.

Vladlena hittade första jobbet i Sverige med Lernia.

- Det finns många personer som gjort inspirerande resor i sin väg att etablera sig och få jobb i Sverige. Vi vill med appen visa på olika vägar och inspirera fler nyanlända att lyckas etablera sig på den svenska arbetsmarknaden, säger Sandra Salzer, projektledare för appen Join Lernia.

Vladlena Bravchenko, ursprungligen från Ukraina, fick hjälp av kommunen med att hitta sitt första jobb som konsult på ett lager genom Lernia. I sin intervju i Join Lernia berättar hon om resan från lagerarbetare till rollen som ’Problem Solver’, hur man hanterar olika problem på lagret och mötet med Lernia som till sist ledde henne till anställning. Nu vill hon hjälpa andra nyanlända genom att berätta om sin väg till jobb och utbildning i Lernias nya app Join Lernia.

- När det kommer till jobb så tror jag att det varit bra för mig att veta att det är bättre att söka jobb direkt hos företag än att bara gå till Arbetsförmedlingen. Jag tycker det verkar gå snabbare att kontakta företaget direkt, åk dit och lämna ditt CV direkt, berättar Vladlena Bravchenko som vill hjälpa fler nyanlända till jobb .

Join Lernia innehåller både intervjuer med nyanlända och en faktabank där användarna kan läsa mer om hur arbetsmarknaden och utbildningar i Sverige fungerar. Appen är på tre språk; arabiska, engelska och svenska. Join Lernia är en app riktad mot alla nyanlända i Sverige med syfte att de ska kunna få hjälp att hitta rätt jobb eller utbildning. Utvecklingen har delvis finansierats av PTS (Post- och telestyrelsen) och Telia.

- Appen inspirerar genom verkliga historier om personer som lyckats få jobb eller hittat den utbildning de vill gå. Alla som är med i appen ger sina egna tips om hur man får sitt drömjobb eller hittar utbildningen som leder till jobb i Sverige. En av dem är Vladlena Bravchenko bosatt i Kungsängen, fortsätter Omar Al Zankah, projektkoordinator Join Lernia.