2019-02-25 -

Ghizlane i Bro hittade första jobbet i Sverige genom Lernia

I en ny app hjälper nyanlända andra nyanlända att visa vägen till jobb och utbildning i Sverige. Vi får bland annat följa Ghizlane Ait-Zaouits resa från sfi till anställning på lager i Märsta. Join Lernia är framtagen av utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia i syfte att guida fler nyanlända till jobb och utbildning.

Ghizlane i Bro hittade första jobbet i Sverige genom Lernia

- Det finns många personer som gjort inspirerande resor i sin väg att etablera sig och få jobb i Sverige. Vi vill med appen visa på olika vägar och inspirera fler nyanlända att lyckas etablera sig på den svenska arbetsmarknaden, säger Sandra Salzer, projektledare för appen Join Lernia.

Under sina snart ett och ett halvt år i Sverige har Ghizlane Ait-Zaouit redan hunnit läsa SFI, fått anställning hos Lernia som lagerarbetare och till sist provanställning direkt på lagret. Ghizlane, som tidigare bott i Marocko och Italien, berättar om resan från hotelljobb i Italien till att starta på nytt i Sverige. Genom sin medverkan i Lernias nya app Join Lernia vill hon nu hjälpa andra nyanlända genom att berätta om sin väg till jobb och utbildning.

- I maj började jag min provanställning på lagret som Lerniakonsult. Det har gått så pass bra att jag nu är inne på en provanställning direkt hos företaget, berättar Ghizlane Ait-Zaouit som vill hjälpa fler nyanlända till jobb.

Join Lernia innehåller både intervjuer med nyanlända och en faktabank där användarna kan läsa mer om hur arbetsmarknaden och utbildningar i Sverige fungerar. Appen är på tre språk; arabiska, engelska och svenska. Join Lernia är en app riktad mot alla nyanlända i Sverige med syfte att de ska kunna få hjälp att hitta rätt jobb eller utbildning. Tjänsten är utvecklad i samarbete med Telia och har delvis finansierats av PTS (Post-och telestyrelsen).

- Appen inspirerar genom verkliga historier om personer som lyckats få jobb eller hittat den utbildning de vill gå. Alla som är med i appen ger sina egna tips om hur man får sitt drömjobb eller hittar utbildningen som leder till jobb i Sverige. En av dem är Ghizlane Ait-Zaouit bosatt i Bro, fortsätter Omar Al Zankah, projektkoordinator Join Lernia.