2019-02-25 -

Följ Göteborgaren Aymans väg från nyanländ till jobb

I en ny app hjälper nyanlända andra nyanlända att visa vägen till jobb och utbildning i Sverige. Vi får bland annat följa Ayman Alzeins resa från nyanländ till extrajobb på en plastfabrik i Göteborg. Join Lernia är framtagen av utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia i syfte att guida fler nyanlända till jobb och utbildning.

Följ Ayman Alzeins resa från nyanländ till extrajobb på en plastfabrik i Göteborg. Följ Ayman Alzeins resa från nyanländ till extrajobb på en plastfabrik i Göteborg.

- Det finns många personer som gjort inspirerande resor i sin väg att etablera sig och få jobb i Sverige. Vi vill med appen visa på olika vägar och inspirera fler nyanlända att lyckas etablera sig på den svenska arbetsmarknaden, säger Sandra Salzer, projektledare för appen Join Lernia.

Ayman Alzein kom till Sverige från Syrien för snart tre år sedan. Under de åren har han hunnit både plugga och jobba i Sverige. När han behövde extrapengar sökte han jobbet som maskinoperatör i Göteborg med hjälp av Lernia. Nu vill han hjälpa andra nyanlända genom att berätta om sin väg till jobb och utbildning i Lernias nya app Lernia Join.

- När jag sökte jobb var jag lite förvirrad och visste inte riktigt hur jag skulle göra. Jag fick många nej eftersom jag inte hade så många referenser i Sverige, berättar Ayman Alzein som vill hjälpa fler nyanlända till jobb.

Join Lernia innehåller både intervjuer med nyanlända och en faktabank där användarna kan läsa mer om hur arbetsmarknaden och utbildningar i Sverige fungerar. Appen är på tre språk; arabiska, engelska och svenska. Join Lernia är en app riktad mot alla nyanlända i Sverige med syfte att de ska kunna få hjälp att hitta rätt jobb eller utbildning. Tjänsten är utvecklad i samarbete med Telia och har delvis finansierats av PTS (Post-och telestyrelsen).

- Appen inspirerar genom verkliga historier om personer som lyckats få jobb eller hittat den utbildning de vill gå. Alla som är med i appen ger sina egna tips om hur man får sitt drömjobb eller hittar utbildningen som leder till jobb i Sverige. En av dem är Ayman Alzein bosatt i Ale, fortsätter Omar Al Zankah, projektkoordinator Join Lernia.

Katarina Devell

Katarina Devell, Kommunikationschef