2018-10-09 -

Ny säsong av Jalla prata svenska

I den nya säsongen träffar vi personer som berättar hur de hittat sitt drömjobb. Programmen är informativa och inspirerande med fokus på jobb och arbetsmarknad.

Ny säsong av Jalla prata svenska

Jalla prata svenska är ett samarbete mellan Al Kompis som är Sveriges största arabiskspråkiga mediehus och bemanning- och utbildningsbolaget Lernia. I den nya säsongen är på tio avsnitt träffar vi bland annat Moncef Riahi, apotekaren från Tunisien som fått priset Årets Nybyggare i Stockholms Län.

I de två följande avsnitten möter vi Ghazi Fourati från Tunisien, kom till Sverige 2005. Han började läsa SFI på Lernia och därefter vidareutbildade han sig inom ekonomi. Nu driver han en framgångsrik E-handel inom bilhandel och Maitham Al Asadi, ingenjör från Irak. Maitham har läst på Universitetet i Bagdad samt KTH i Stockholm. Han berättar om hur man validerar utbildning och vilka skillnader som finns i yrket mellan Sverige och Irak. Maithams tips för att komma in i svenska samhället är att börja med att lära sig svenska språket.

"Det är fantastiskt roligt att vi tillsammans med Nya journalistprisvinnaren Al Kompis kan fortsätta att hjälpa fler personer till sysselsättning. I den nya säsongen fokuserar vi på att visa föregångspersoner som får berätta hur de gjort för att etablera sig i Sverige."

Alla programmen publiceras på Al Kompis Facebooksida, Lernias hemsida samt på Youtubekanalen ”Jalla Prata svenska”.

Mediehuset Al Kompis, som tilldelades Nya Journalistpriset under Järvaveckan som bästa ickesvenskspråkiga medium i Sverige och i samarbete med Lernia gör de programmen för att hjälpa fler personer in på den svenska arbetsmarknaden.

Jalla prata svenska startade redan 2014 som en podd och blev 2016 en webb-tv serie. Syftet är att hjälpa invandrare att snabbare komma i jobb i Sverige genom att på ett informativt och inspirerande vis berätta om hur man skaffar sig ett jobb eller en utbildning. Programmen har så långt visats över 760.000 gånger.

Om Al Kompis

Al Kompis är ett mediehus som startades 2012 och publicerar nyheter på arabiska och svenska. Webbsidan har nästan en halv miljoner läsare i Sverige, Europa och arabvärlden. På Facebook har Al Kompis över 1,6 miljoner följare. Al Kompis är en etniskt, religiöst och politiskt obunden nyhetskanal som berättar om Sverige och ger råd om vägen in i det svenska samhället.

Elias Wästberg

Elias Wästberg, PR-ansvarig