2018-05-17 -

Nya journalistpriset – för bästa icke-svenskspråkiga journalistik

Lernia instiftar Nya journalistpriset för journalistik i Sverige, på andra språk än svenska. Syftet är främja en konstruktiv diskussion om integration genom att uppmärksamma icke-svenskspråkiga medier och plattformar i Sverige. Priset delas ut för första gången på Järvaveckan den 15 juni.

Utbildnings- och matchningsföretaget Lernia delar ut Nya journalistpriset i kategorierna a) Bästa ej svenskspråkiga journalistiska gärning i Sverige, b) Bästa medium, plattform eller forum som på ett annat språk än svenska publicerar och diskuterar konstruktivt om integration.

Lernia har samarbetat med och annonserat i icke-svenskspråkiga medier i många år. Det är bland annat genom dessa medier som Lernia och liknande företag kommer i kontakt med människor som är nya i Sverige för utbildningar, för bemanningsuppdrag och för rekrytering åt sina uppdragsgivare.

I vår kontakt med många som är nya i Sverige ser vi att medier på andra språk än svenska är väldigt nyttiga för dem. Det är därför en av priskategorierna riktar sig till just medier eller journalister som konstruktivt speglar och diskuterar integration, säger Katarina Devell, ansvarig för frågor om mångfald och mångkultur på Lernia.

I Sverige finns idag ett femtontal nyhetssajter på olika språk. Därtill tillkommer radiostationer och internetforum, twitter- och facebook-konton. Mediabyrån Right Option Media beräknar att dessa medier sammantaget har över miljonen läsare, lyssnare och tittare i Sverige och utomlands.

Vi slås hela tiden av att det går en skiljelinje mellan det klassiska svenska medielandskapet och dessa medier. De får till exempel inga pressmeddelanden från myndigheter. Få politiker gör utspel i dem. Få företag känner ens till att de finns. De agerar generellt sett på en ganska sluten arena. Att uppmärksamma dessa medier och journalister är ett sätt att integrera dem och deras konsumenter bättre, berättar Amjad Aloul, medlem i juryn för Nya journalistpriset och grundare av Crossborder Communication.

Alla kan nominera bidrag till Nya journalistpriset – till exempel läsare, lyssnare, tittare, upphovspersoner, en vän eller en kollega. Det kan handla om ett program, reportage, blogg, redaktion eller plattform. Nomineringar skickas in senast den 31 maj till nominera@nyajournalistpriset.se.

Priset delas ut på Järvaveckan i Tensta utanför Stockholm fredagen den 15 juni. Temat för dagen är demokrati och valdeltagande. Fredagens talare är Jimmie Åkesson, Sverigedemokraterna.

Läs mer på www.nyajournalistpriset.se
Läs mer om Järvaveckan www.jarvaveckan.se

Fakta om Nya journalistpriset:

Jury:
• Claes de Faire, Publisher på tidskriften Fokus;
• Annicka Flovin, samhällsstrateg på Lernia och tidigare rektor på Poppius journalistskola,
• Amjad Aloul, grundare av Crossboarder Communication
• Mahmoud Agha, grundare och Chefredaktör på Al Kompis
• James Savage, journalist och medgrundare av The Local
• Björn Touqan, Marknadschef på Hero Tolk
• Isabella Iverus, Publisher på Byggnadsarbetaren

Juryn granskar bidragen utifrån fyra bedömningsgrunder:
• Stilistisk höjd
• Hög relevans relaterat till utmaningar kring invandring och integration
• Nyskapande journalistiskt format eller kanal
• Förmåga att nå de som bor i Sverige men som inte fullt ut förstår svenska ännu

Priserna som delas ut är:
För bästa ej svenskspråkiga journalistiska gärning i Sverige:
• Statyett och diplom
• 30 000 kronor i frilansarvode

För bästa medium, plattform eller forum som på ett annat språk än svenska publicerar och diskuterar konstruktivt om integration i det svenska samhället:
• Statyett och diplom
• En för vinnaren skräddarsydd utbildning eller coachning för att utveckla det vinnande mediet, plattformen eller forumet.

Elias Wästberg

Elias Wästberg, PR-ansvarig