2018-06-27 -

Sveriges största arabiskspråkiga nyhetskanal sänder webbTV på lätt svenska från Almedalen

Mediehuset Al Kompis, som tilldelades Nya Journalistpriset under Järvaveckan som bästa ickesvenskspråkiga medium i Sverige, sänder Jalla Almedalen tillsammans med Lernia från politikerveckan i Visby i syfte att tillgängliggöra det offentliga samtalet för människor som har annat modersmål än svenska.

Det är fantastiskt roligt att vi tillsammans med Nya journalistpris vinnaren Al Kompis kan möjliggöra att det offentliga samtalet kommer närmare en stor grupp svenskar som inte har möjlighet att ta del och delta i diskussionen. Det är extra viktigt nu under ett valår. Därför är vi glada att ledande företrädare från de flesta partier kommer intervjuas, säger Katarina Devell, ansvarig för mångkulturell kommunikation på Lernia.

Jalla Almedalen är ett samarbete mellan utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia och Al Kompis, nordens största mediehus för arabisktalande, där intervjuer med politiker, beslutsfattare och näringslivet sänds på lätt svenska och textade på arabiska. Det är fjärde året som Jalla Almedalen sänds från politikerveckan i Visby.

Vi vet att kännedomen om politikerveckan i Almedalen är låg hos nyanlända och i segregerade områden. Därför jobbar vi ständigt med att öka kunskapen hos dessa grupper om hur man kan påverka diskussioner i samhället som leder till politiska beslut och påverkar alla som bor i Sverige, säger Mahmoud Agha, chefredaktör och grundare av Al Kompis.

Reportrar för Jalla Almedalen är Banin Al Taei, Al Kompis och Mahmoud Agha, chefredaktör, Al Kompis.

Lyssna på tidigare program på www.lernia.se/jallaalmedalen

Under politikerveckan i Almedalen sänder Jalla Almedalen från Tage Cervins gata, H443.

För mer information eller kommentarer, kontakta:
Katarina Devell, ansvarig för frågor om mångfald och mångkultur, Lernia
076-776 41 01, katarina.devell@lernia.se

Elias Wästberg, kommunikationschef, Lernia
072-254 66 24, elias.wastberg@lernia.se

Om Nya journalistpriset
Nya journalistpriset uppmärksammar journalister, medier och medieplattformar i Sverige, verksamma på andra språk än svenska. Syftet är att främja en konstruktiv diskussion om integration. Priset instiftades 2018 av utbildnings- och bemanningsbolaget Lernia.
Läs mer på www.nyajournalistpriset.se

Om Al Kompis
Al Kompis är ett mediehus som startades 2012 och publicerar nyheter på arabiska och svenska. Websidan har nästan en halv miljoner läsare i Sverige, Europa och arabvärlden. På Facebook har Al Kompis över 1,6 miljoner följare. Al Kompis är en etniskt, religiöst och politiskt obunden nyhetskanal som berättar om Sverige och ger råd om vägen in i det svenska samhället.

Elias Wästberg

Elias Wästberg, PR-ansvarig