2018-04-24 -

Ny koncernchef och styrelseordförande i Lernia

Anders Uddfors har utsetts till ny VD och koncernchef och Kjell Hasslert till ny styrelseordförande i Lernia. Anders kommer närmast från översättningsbolaget Semantix. Kjell Hasslert är bland annat styrelseordförande för Jernhusen.

Lernia är en viktig aktör för att lösa en av våra stora samhällsutmaningar. Idag har vi en högkonjunktur i Sverige samtidigt som många människor står utanför arbetsmarknaden. Vi vet hur betydelsefullt det är att ha ett arbete och hur viktig en fungerande arbetsmarknad är för ett välmående och hållbart samhälle. Det är den utmaningen som gör att uppdraget i Lernia känns extra spännande, säger Kjell Hasslert, ny styrelseordförande i Lernia.

Kjell Hasslert är idag styrelseordförande i bl.a. statliga Jernhusen AB och RFSU AB. Han har tidigare varit koncernchef för Telge AB i Södertälje. Han tillträder i och med dagens bolagsstämma.

Anders Uddfors var VD och koncernchef för Semantix mellan 2010 och 2017. Tidigare var Anders VD för Lindorff Sverige och han var dessförinnan affärsområdeschef på Manpower. Anders tillträder som VD den 14 maj.

– Lernia är ett spännande bolag med en stark marknadsposition inom både bemanning och utbildning. Med de utmaningar som finns i samhället idag har Lernia både en bra position och möjlighet att bidra positivt till såväl förbättrad arbetsmarknad som en välfungerande integration. För mig känns det både spännande och bra att få bli en del av ett bolag med ett stort hjärta och en tydlig samhällsnytta samtidigt som möjlighet finns att leverera ett starkt ekonomiskt resultat, säger Anders Uddfors tillträdande VD för Lernia.

Fram till den 14 maj fortsätter Inge Lindberg som tf VD och koncernchef.

Vid bolagsstämman utsågs även följande personer till styrelseledamöter: Anna Klingspor (omval), Joakim Mörnefält (omval), Ola Salmén (omval), Karin Strömberg (omval), Michael Thorén (nyval) och Lisa Lindström (nyval) samt arbetstagarrepresentanterna Olle Eriksson och Björn Tegström.