– Den nya rikssvenskan är ett av flera initiativ vi på Lernia jobbar med för att lyfta diskriminering och vad vi kallar "osynliga hinder" på arbetsmarknaden. Gårdagens vinst är ett bevis på att vi på riktigt kan utmana och förändra den svenska arbetsmarknaden tillsammans med våra samarbetspartners, säger Katarina Devell, varumärkesansvarig och ansvarig för frågor om mångfald och mångkultur på Lernia.
Guldet tilldelades Den nya rikssvenskan i kategorin Årets innovationskampanj med motiveringen: Vad är egentligen viktigast – vad man säger eller hur man säger det? Vårt sätt att kommunicera utvecklas ständigt, och det är inte alla som får chansen att hänga med. Årets innovationspris är ett talande bevis för att vårt snack verkligen kan bli en snackis.
Den nya rikssvenskan är en röstprototyp framtagen av de vanligaste dialekterna och brytningarna idag. Syftet är att ge en mer representativ bild av hur Sverige låter 2017 för att belysa att människors uttal inte har med deras kompetens att göra. Initiativet har tagits fram av Lernia tillsammans med byrån Jung Relations.
Läs mer om Den nya rikssvenskan här.