2016-11-24 -

Sportsvenska för invandrare – ett annorlunda läromedel

Lernia har varit med och tagit fram ett nytt läromedel som ska underlätta för nyanlända och asylsökande att lära sig svenska.

Sportsvenska för invandrare är ett projekt som syftar till att underlätta för nyanlända att lära sig det svenska språket och ta steget in i den svenska idrottsfamiljen. Bakom satsningen står Svenska Spel och drivs i samarbete med Svenska Fotbollförbundet, Svenska Ishockeyförbundet, Svenska Handbollförbundet, Svenska Innebandyförbundet och Svenska Bandyförbundet.

Lernia har bidragit med kvalitetskontroll och faktagranskning av materialet och kommer att använda boken i SFI-undervisningen runt om i landet.

– Många av våra elever är idrottsintresserade och vi ser Sportsvenska för invandrare som ett sätt att göra lärandet både enklare och roligare – såväl när det gäller det svenska språket som kulturen. Det ska bli mycket spännande att använda boken i undervisningen, säger Ozan Cagatay, rektor på Lernia.

Läs om projektet och beställ ett eget exemplar av boken på sportsvenska.se.

Foto: Måns Dohns

Elias Wästberg