VR ska locka gamers till industrijobb

Ett industriföretag i Gnosjö har valt att satsa på virtual reality (VR) för att locka unga till industrin. Vid årets LAN-festival, Dreamhack, i Jönköping fick deltagarna prova på att röra sig i virtuella fabriksmiljöer.

Att skapa intresse för industrin

Det var på Dreamhack* i juni som Gnosjö Automatsvarvning AB testade ett nytt grepp och ställde upp en monter med en avancerad VR-simulator där deltagarna fick kliva in i industrimiljö.

– Tanken är först och främst att attrahera ungdomar men förhoppningen är att i förlängningen kunna utveckla miljön för att utbilda. Piloten flyger inte ett flygplan första lektionen utan övar i simulator, säger Linda Fransson, vd för Gnosjö Automatsvarvning AB.

– Vi hade ett flöde in i montern hela tiden, ibland var det till och med kö. Så vi fick jättefin respons och det mötte våra förväntningar med råge. Nu ska vi åka till Tyskland för att träffa maskinleverantören och diskutera vidare utveckling av mer avancerade träningssimulatorer, fortsätter Linda Fransson.

Likheter mellan gaming och industri

Projektet med VR började för något år sedan med att Gnosjöföretaget gjorde en VR-film om industrimiljö och som visades bland annat i skolor. Nästa steg blev att bygga upp en av industrimaskinerna i virtuell miljö, så att ungdomar kan kliva in och testa.

– För att locka den yngre generationen krävs det att vi visar hur det ser ut och fungerar, därför har vi byggt upp en verklighetstrogen miljö – det är många som inte vet vad ett industrijobb innebär.

Linda Fransson menar att det finns flera likheter mellan dataspelsvärlden och industrin.

– Gaming i likhet med industriarbete handlar om att hålla många bollar i luften, att tänka logiskt och strategiskt och dessutom ha den sociala kompetensen som krävs för att sätta upp en plan och jobba i ett lag.

Vill vara med och driva utvecklingen

Satsningen handlar inte bara om att attrahera nya medarbetare, utan framför allt om långsiktig kompetensförsörjning av branschen.

– Vi har ingen egen vinning i att alla ska söka jobb hos oss, utan vi vill att fler ska välja tekniska utbildningar och yrkesutbildningar. Vi har alltid varit engagerade i kompetens och att försöka hitta rätt väg för att nå ungdomar från tidig ålder. Det finns inte någon som fixar det åt oss, vi måste vara delaktiga, säger Linda Fransson.

Möta de ungas behov

Förutom att locka den yngre arbetskraften är utmaningen att behålla medarbetarna, och även där måste Linda Fransson vara lyhörd för förändringar.

– Ungdomar i dag har kortare tålamod, vill förändra snabbt och testa olika saker. Jag som arbetsgivare måste möta detta. Vi måste vidareutveckla så att vi inte tappar dem efter två år, annars kommer industrin till sist att urlakas, säger hon.

*Dreamhack är en så kallad LAN-festival, det vill säga en stor mötesplats dit folk kommer för att koppla ihop sina datorer och spela datorspel tillsammans. Tusentals spelare, gamers, deltar årligen.

Behöver du förstärkning till din organisation? Läs om hur Lernia kan hjälpa ditt företag med bemanningslösningar.

Få tips och inspiration