2018-09-06 -

Blogginlägg

Så rekryterar du fler tjejer till techjobb

När auktionssajten Tradera skulle rekrytera nya UX-designer bestämde sig vd Stefan Öberg för att skapa en mer jämställd arbetsplats. Här ger han sina bästa tips för att nå fler kvinnliga medarbetare till techjobb.

För Tradera var det av stor vikt att öka antalet kvinnliga tech-medarbetare, en av anledningarna var att forskning visar att jämställda företag är mer lönsamma.
– Dessutom blir arbetsplatsen mer attraktiv att jobba på, så jag ser bara fördelar. Jag är övertygad om att det bidrar till ett bättre arbetsklimat och i slutändan ett bättre resultat för företaget, säger Stefan Öberg.

Det är ett långsiktigt arbete som ligger bakom den nya rekryteringsstrategin.
– Vi har haft internutbildningar på hela företaget kring jämställdhet och mångfald. För oss handlar det inte bara om att ha en jämställdhet mellan könen, utan lika mycket om att vi får större mångfald både vad gäller ålder och ursprung.

För att nå målet granskade de kritiskt hur techjobben beskrevs i annonserna.
– Forskning visar att män i större utsträckning läser en jobbannons och tänker "det kan jag lära mig", medan kvinnor oftare tänker "det där har jag inte kvalifikationerna för". Därför har vi tonat ner arbetsbeskrivningen utifrån kompetenskrav. Vi lägger större vikt vid att i stället måla upp företagets vision och varför vi finns på marknaden och beskriver vi mer hur vi arbetar.

Stefan Öberg berättar att företaget även funderade mycket över var tjänsterna marknadsfördes.
– Vi bestämde oss för att hitta nya kanaler där vi trodde att vi kunde hitta vår målgrupp. Förutom de klassiska HR-kanalerna vaskade vi fram relevanta Facebookgrupper och digitala nätverk som vi fick tips om via andra kvinnliga medarbetare.

Och resultatet lät inte vänta på sig. Stefan Öberg och hans kollegor ökade antalet kvinnliga sökande från en på tio till tre på tio.
– Framför allt var kvaliteten på de kvinnliga sökandena oerhört hög. Utbudet av kvinnliga utvecklare är tyvärr begränsat och det är fortfarande färre tjejer som söker jämfört med killar, men vi har gett oss tusan på att rekrytera de bästa av dem som finns. Det handlar väldigt mycket om att jobba målmedvetet för att nå ut till tjejerna. Våga pröva nya kanaler och tänka på vad vi säger och hur vi säger det.

Stefan Öbergs bästa tips för att rekrytera fler kvinnor till techjobb

1. Tänk på hur du presenterar företaget och jobbet i din jobbannons. Mer vision, mission och arbetssätt, mindre formella kompetenskrav.
  2. Våga testa nya, icke-traditionella kanaler för att nå ut. Twitter, Linkedin, Facebookgrupper och Instagram kan vara kanalen för dig, beroende på företag och tjänst. Testa kanske till och med att söka via en influencer som på ett bra sätt kan vara ambassadör för jobbet och företaget.
  3. Använd nätverket bland dina befintliga medarbetare. Många duktiga medarbetare känner andra duktiga som också skulle passa på företaget. Eller så har de tips på sammanhang där man hittar dem.