2018-10-09 -

 

Blogginlägg

Mening, feedback och kreativa miljöer – det är vad som krävs för att locka de unga talangerna

De unga talangerna, kallade millennials eller generation why, är välutbildade och vill något mer med sina liv än att bara tjäna pengar. De vill åstadkomma något meningsfullt och många företag vill ha dem. Så hur gör du för att fånga in dem?

– De unga talangerna är medvetna om att det finns en värld där valmöjligheterna är större än någonsin, många inser att de kan leta efter det som passar just dem, säger Claes Peyron, vd för employer branding-företaget Universum.

Företaget gör varje år en stor undersökning bland studenter i Sverige för att kartlägga hur de unga ser på arbetsmarknaden. Även om Claes Peyron är noga med att poängtera att det är svårt att generalisera finns det vissa trender som är tydliga.

– De är mer digitala, de har konsumerat sociala medier under lång tid och ur det kommer att de har ett förnyat sätt att se på kommunikation och en annan förväntan på det informella samtalet.

Förväntar sig konstant feedback

Med den lättsammare kommunikationen följer också en generellt minskad respekt för auktoriteter.

– Man förväntar sig att kunna ha en informell diskussion med sin chef. Millennials är feedbacktörstande, som en konsekvens av sociala medier och mycket dataspel där man ständigt får snabb feedback, så kallad gamification, säger Claes Peyron.

Arbetet ska ha högre syfte

Viktigt för denna grupp är att hitta meningsfullhet i sitt jobb, en arbetsplats vars syfte matchar det egna.

– Det här innebär att arbetsgivarna behöver vara tydliga och förklara vad de jobbar med och hur det i förlängningen har en positiv påverkan på samhället.

Han tar Scania som exempel, där den stora lastbilstillverkaren har gått från att främst bygga högkvalitativa lastbilar till att även jobba med hållbara transporter.

– De tar aldrig på sig att rädda världen, men deras högre syfte är tydligt och de bidrar i längden med något positivt.

Hellre startups än institutioner

Ytterligare krav på listan för de unga talangerna är en dynamisk, kreativ och snabbrörlig arbetsmiljö, där man tidigt får en chans att visa framfötterna.

– De letar efter företag i framkant som inte är så stela. De är medvetna om att världen förändras snabbt, företag som är stora i dag kanske inte är det i morgon. Nokia tappade hela sin mobilaffär och Kodak gick i konkurs. Millennials har inte samma respekt för de stora företagen utan går hellre till en startup.

Claes Peyron anser att företagen behöver erbjuda en miljö där medarbetare får möjlighet att utvecklas och inhämta ny kunskap i takt med den förändring som pågår utanför den egna organisationen.

– Det får medarbetare att vilja stanna, om de hela tiden kan bättra på sin anställningsbarhet. Techföretag har kommit fram de senaste tio åren och visat att det går att sha en kreativ, skön och dynamisk arbetsplats och ändå vara lönsam.

Spotify och Google högt på önskelistan

Som exempel nämner han Spotify och Google, som uppfattas som digitala och framgångsrika, men även Ikea och H&M.

– De två sistnämnda har en företagsform med en stark kultur, där blir man förälskad i företaget och dess värderingar och stannar.

De som Claes Peyron tycker lyckats mindre bra med att följa med i utvecklingen är storbanker och vissa industriföretag.

– De som inte fokuserat på innovationskraft faller. När man inte lyckas förändra bilden av sitt företag upplevs man som mossig.

 

Claes Peyrons 5 bästa tips för att attrahera millennials:

  1. Företag måste vara tydliga med vilka målgrupper de faktiskt behöver attrahera och rekrytera. Här gäller det att vara mycket vassare än tidigare, det räcker inte med att söka en ”civilingenjör”. Du måste ner i detalj och specificera vad personen ska kunna, samt vilka egenskaper du söker.
  2. Det gäller också att vara tydlig med vad företaget har att erbjuda, vad är det som särskiljer oss från andra? Våga välja ut och prata om få saker. Det ska vara ett enkelt val för folk, man ska vara älskad eller nästan hatad.
  3. Tänk långsiktigt, det är ingen quick fix. Hur vill vi uppfattas som arbetsgivare om tre år? Sätt upp tydliga nyckeltal för hur detta ska mätas, för att se om det man gör har effekt.
  4. Jobba på insidan för att få med alla medarbetare, de är de bästa ambassadörerna. Öka antalet medarbetare som rekommenderar dig som arbetsgivare och talar positivt om företaget i sociala medier. Lika viktigt är att få med ledningen i förändringsarbetet, ledningen måste gå i bräschen.
  5. Kommunicera smart! Det handlar mycket om sociala medier och hur man använder dem på rätt sätt.