2018-11-02 -

Blogginlägg

Därför är det viktigt att värna senior kompetens

Redan vid 40 minskar sannolikheten att personer blir kallade till arbetsintervju, visar undersökningar. Terese Wahlstedt, konsultchef för Lernia i Halmstad, tycker tvärtom att senior kompetens är en tillgång.

– En av anledningarna till att äldre inte kallas till intervju är att många företag vill ha långsiktiga lösningar, någon som inte ska gå i pension om några år. De vill ha personer som har energi och är på hugget och ser då yngre personer som ideala vid rekrytering, säger hon.

Terese Wahlstedt hör ofta företag och arbetsgivare fråga efter arbetskraft i åldern 35 till 40 år.

– Då har man hunnit få arbetslivserfarenhet men har ändå många år kvar att jobba och potential att utvecklas och växa med företaget. I själva verket är många mitt i de intensiva småbarnsåren och har ibland ett tufft jobb att få ihop vardagen, säger hon.

Försök förstå vad företaget behöver egentligen

I stället försöker hon läsa mellan raderna och ta reda på vad företaget som ska rekrytera egentligen behöver.

– Är det en person med driv och energi och som är initiativtagande? Då letar vi efter någon med de egenskaperna och stirrar oss inte blinda på ålderskravet.

Äldre har värdefull kunskap

Terese Wahlstedt tycker att det finns många fördelar med att rekrytera mer senior kompetens.

– Äldre personer har en erfarenhet som inte går att köpa för pengar, och som inte går att plugga till. De har en arbetstrygghet och en självklarhet i arbetet som yngre många gånger saknar. Seniora personer sätter ofta snabbt fokus på att komma in i arbetsuppgifterna, och lägger mindre energi på att passa in i gänget.

Och de flesta är nog överens om att en bra arbetsplats kräver olika åldrar för att få en bra dynamik.

– Om du har en blandad grupp får du fram de mest kreativa lösningarna. Jag tycker att en bra mix är personer från 20 till 70 år, män och kvinnor, olika energinivåer, olika etnicitet. Vi väljer väldigt ofta personer som är lika oss själva, men har man modet att utmana sig själv kan resultatet bli fantastiskt, säger Terese Wahlstedt.

55-plusare stöttade upp ung arbetsplats

Hon ger exempel på ett säljföretag med nästan bara yngre anställda. Arbetsplatsen hade en personlig stämning med mycket fest, skratt, gråt och högt i tak, men till detta kom också en hel del konflikter för chefen att ta itu med.

– Företaget löste dilemmat genom att rekrytera två 55-plussare som kom in med lugn och trygghet. De yngre medarbetarna sökte sig automatiskt till dem för att få råd om både arbetsrelaterade frågor och mer sociala problem. Det blev en bättre dynamik, helt enkelt.

”Det är dyrt med senior kompetens”

En känslig fråga som gärna kommer på tal i diskussionen om att rekrytera senior kompetens är kostnad, med argument som att det är för dyrt att rekrytera någon med stor arbetslivserfarenhet. Detta tycker Terese Wahlstedt är vilseledande.

– Inledningsvis kanske det kostar mindre med en yngre person, men samtidigt ska man inte ha förutfattade meningar om vad en senior person vill ha. Kanske är inte lön det viktigaste för den här personen, säger hon och fortsätter:

– Dessutom är frånvaro för sjukdom och vab generellt sett vanligare hos personer runt 35 år. Så det kan vara värt att lägga några tusenlappar extra på personen med mer senior kompetens. Fokus ska såklart ligga på vilken kompetens företaget behöver, inte vad den kostar.

3 fördelar med att anställa senior kompetens

1. De har stor erfarenhet kring både arbete och livet.
  2. Äldre personer är mindre benägna att byta arbetsplats.
  3. Seniora personer har oftast inte frånvaro i lika hög utsträckning.

Plus! Med mixade arbetsgrupper får du mångfald och ett bättre resultat.