2018-03-20 -

 

Blogginlägg

Så rekryterar du bäst via sociala medier: Linus Zackrissons 7 bästa tips

Svenskarna har för länge sedan flyttat in stora delar av sina liv i sociala medier. Detta gäller även arbetslivet. Linus Zackrisson, expert på rekrytering och sociala medier ger dig knepen för att lyckas i jakten på nya medarbetare.

Så kan du rekrytera via sociala medier

1. Målsök på Linkedin

På Linkedin finns tre miljoner svenska användare. Den svenska arbetskraften brukar uppskattas till fem miljoner personer, så det är en betydande del som finns inom yrkesnätverket.
– Om vi pratar om Linkedin så är nyckeln där att du kan gå in och göra mycket specifika sökningar. Letar du efter en automationsingenjör som bor i Östergötland och pratar tyska så kan du lätt avgränsa sökningen till just det.

2. Annonsera på Facebook

För annonsering på Facebook handlar det om att målgruppsstyra, så att annonsen landar i rätt personers flöden.
– Är det killar och tjejer upp till 30 år som är intresserade av teknik du vill nå kan du styra annonsen dit. Om du som företag har ett bra konto med några tusen följare och bra innehåll kan du även lägga ut en statusuppdatering om att ni rekryterar. Dessutom kan du pusha så att den når till fler än följarna.

3. Dela annonser i Facebookgrupper

På Facebook finns mängder med grupper som också går att utnyttja i rekryteringssammanhang.
– Testa att lägga ut en annons i en grupp som passar din målgrupp. Ska du rekrytera i Växjö finns det säkert någon grupp som heter just "Jobb i Växjö". För slutna grupper får du ansöka om medlemskap för att bli godkänd.

4. "Snapa" med en yngre målgrupp

Hittills har Linkedin och Facebook varit de stora sociala kanalerna för rekrytering, men även Snapchat går att använda i samma syfte.
– Söker du yngre personer kan Snapchat vara effektivt. Även här kan du ha ett företagskonto där du lägger upp bilder varje dag från verksamheten, "Det här händer nu på McDonaldsrestaurangen", och här kan du också lägga ut poster om att ni rekryterar. På Snapchat kan man även lägga ut annonser.

Linus Zackrisson, expert på rekrytering och sociala medier

5. Använd ditt life@-konto på Instagram

Har du många följare till företagets Instagramkonto är detta en bra väg att även nå ut till blivande medarbetare.
– Många företag har "Life at"-konton. Life at Spotify beskriver hur det är att jobba på Spotify. Där kan du också lägga ut om nya tjänster, som en vanlig Instagrampost, sedan går det att betala för att målgruppsstyra posten så att den hamnar hos just den grupp som är intressant för tjänsten.

6. Utnyttja "job aggregators"

Företagets hemsida kan också ge annonseringen en skjuts. Det finns nämligen många så kallade "job aggregators" som dammsuger nätet efter platsannonser.
– Genom att lägga ut en annons på din hemsida under en flik som är tydligt märkt med "lediga jobb" eller liknande är det stor chans att den plockas upp av till exempel Indeed, Jobrapido och Oxojobb.

7. Bygg nätverk

Ett annat sätt att utnyttja Linkedin är att förebyggande skapa relationer med den yrkesgrupp och inom det geografiska område som man vet att man kommer att behöva rekrytera inom.

– Jobbar du mycket med lantmätare i Skåne kan du göra en sökning på just dessa, och sen mejla dem och tala om att du tycker att de har en intressant profil. När en tjänst väl dyker upp har du redan en etablerad kontakt och kan be dem söka.

... och detta ska du undvika

Även om sociala medier går att nyttja på en mängd olika sätt inom rekrytering finns det så klart saker du inte ska göra.
– Mycket handlar om sunt förnuft. Det gäller helt enkelt att följa vanliga sociala koder och normer. Att gå på någon som man inte har en tidigare relation med direkt i Messenger-chatten kan ses som lite väl offensivt, Messenger ses som mer privat än till exempel Linkedin.