2018-01-25 -

Blogginlägg

Hjälp, min toppkandidat är i flera rekryteringsprocesser samtidigt

Många av de bästa kandidaterna är ambitiösa och söker flera jobb samtidigt. Det kan också innebära att de är i flera rekryteringsprocesser samtidigt. Annelie Haevaker, platschef, Lernia Östergötland, ger tips om hur du vinner duellen.

Hjälp, min toppkandidat är i flera rekryteringsprocesser samtidigt

– Det är ganska vanligt att kandidaten är med i flera processer samtidigt. Därför brukar vi fråga om detta eftersom det är bättre att veta hur det ligger till och hantera situationen utifrån det, säger Annelie Haevaker.

Hon tycker inte att det är så vanligt att kandidater använder detta som ett argument i förhandlingar.

– För oss har det inte varit så vanligt, men det händer, och då framför allt på tjänstemannasidan. Ännu vanligare är det på högre nivåer. Det kan vara produktionschefer och affärsutvecklare som poängterar att de fått ett högre löneerbjudande i en annan process.

Stressa inte
Men bara för att någon av toppkandidaterna meddelar att hen är i ytterligare en process ska man inte snabba upp sin egen.

– I samarbetet med kunden hanteras processen så snabbt det är möjligt för båda parter. Vill kunden också ha egna intervjuer med flera av kandidaterna tar det hela lite längre tid. Att skynda på ännu mer är nog svårt om rekryteringen ska bli noggrant gjord.

Var entusiasmerande
I stället handlar det om att göra ett bra jobb med att sälja in företaget, tjänsten och uppdraget till kandidaten.

– Du måste vara positiv och entusiasmerande kring tjänsten du presenterar, du måste brinna för det om du vill få kandidaten att känna att det är rätt. När kandidaten går därifrån ska hen känna "det finns ingen tvekan, det här är ett företag jag vill jobba på och en tjänst jag vill ha".

Det som ändå gör att man förlorar slaget om en kandidat kan så klart variera. Allt från ett annat jobberbjudande till förändrad familjesituation eller stor skillnad i lönebild och förmåner förekommer.

– Eller så handlar det om bristande information och för få uppdateringar från rekryteraren om var i processen kandidaten befinner sig, säger Annelie Haevaker.

Peka på utvecklingsmöjligheter och förmåner
För att locka toppkandidaten finns mycket du kan göra: tydlighet, karriärutveckling och förmåner är A och O.

– Hur företaget ser ut, utvecklingsmöjligheter, olika förmåner i arbetet och så vidare, sådant ska man absolut se till att kandidater i rekryteringsprocessen får kännedom om. Om man har gjort sitt yttersta och kandidaten sen väljer en annan tjänst, då hade det ändå inte varit rätt kandidat för den tjänst vi ska tillsätta.

Viktigt att vara transparent
Att ha en löpande dialog med kandidaterna tycker Annelie Haevaker är av största vikt.

– Jag tror man ska vara transparent. Vi ser till att de hela tiden vet var i processen de befinner sig och har vi inget svar så skickar vi ändå ett "fredagsmejl" och berättar att vi inte ännu inte fått svar men beräknas få det X-datum.

Annelie Haevakers tre bästa tips för att hålla kvar toppkandidaten

1. Sälj in erbjudandet ärligt, med engagemang och positivitet.
  2. Lyft framtids- och utvecklingsmöjligheter.
  3. Se till att kandidaten hela tiden är uppdaterad på var i rekryteringsprocessen hen befinner sig.