2018-01-25 -

Blogginlägg

Dags att se över sommarbemanningen – så gjorde Volvo Cars

Nu är det hög tid att ta itu med sommarbemanningen – om du vill haffa de bästa kandidaterna. Ett företag som redan är i gång är Volvo Cars i Torslanda. Runt 300 personer ska anställas och mycket arbete återstår innan sommarschemat sitter.

Dags att se över sommarbemanningen – så gjorde Volvo Cars

Det är januari och sommaren kan kännas avlägsen, ändå är det hög tid att ta itu med sommarbemanningen.
– Man kan inte börja planera för tidigt. Jag tycker att annonsen som allra senast ska komma ut i januari om man vill norpa de bästa kandidaterna. Det är få av de allra bästa som fortfarande letar sommarjobb i maj, säger Hanna Källström, rekryterare, Lernia.

Lernia har övergripande ansvar
Några som är i fullgång med processen är Volvo Cars i Torslanda. Alla som söker sommarjobb hos biljätten gör det nu via Lernias portal och det är Hanna Källström som håller i trådarna på Lernia.
– Från och med förra året sköter vi allt från annonsering till gallring av annonssvar, telefonavstämning, intervjuer, referenstagning, truckutbildning (som Volvo bekostar) och avslutningsvis tilldelning av specifika arbetsveckor och skift till de som tar sig igenom hela processen. När anställningskontrakten skrivs och sommarjobbarna börjar jobba tar Volvo över, säger hon.

På Volvos lager i Torslanda arbetar runt 650 personer. I den stora hallen, som rymmer cirka 15 fotbollsplaner, svischar truckarna förbi. Här hamnar alla reservdelar till Volvos personbilar som senare ska skeppas ut till resten av världen.
– Det är jättekul att vi kan erbjuda så många sommarjobb och vi är i full gång, säger Pernilla Yngvesson, HR Businesspartner på Volvo Cars.

Mitt uppe i sommarplaneringen
Alla truckförare och lagerarbetare som arbetar här har så klart rätt till fyra veckors sammanhängande sommarsemester, precis som alla anställda har enligt lag. Det här innebär att Pernilla Yngvesson och hennes kollegor på HR är mitt uppe i planeringen för sommarbemanningen.
– Ja, vi är i full gång, vårt första möte hade vi före jul, säger hon.

Mer strukturerad process
Tidigare har Volvo skött hela processen på egen hand och haft två personer på enheten som jobbat heltid med sommarbemanningen, men från och med förra året valde man att anlita Lernia för att hålla i rekryteringen.
– Det har gjort att administrationen har minskat för oss. Fördelarna är att vi har fått en tydligare rekryteringsprocess, där alla får samma möjlighet att söka jobb hos oss. Tidigare har det ofta varit så att de som sökt har känt någon som jobbar på företaget.

Marknadsför i rätt kanaler
Hanna Källström som precis har skickat ut platsannonsen hoppas på att nå rätt grupper genom att använda bland annat Linkedin och Facebook.
– Det gäller att få så många som möjligt att söka på annonsen. Det gör man genom att dels skriva en bra och informativ annons, dels marknadsföra den i rätt kanaler anpassade efter målgruppen.

Tar tid innan allt är på plats
Men trots att de flesta kommer att rekryteras under februari-mars kommer inte allt att vara klart förrän under senvåren.
– Det tar ganska lång tid innan allt faller på plats, det finns ju alltid de som hoppar av i sista minuten. Men i och med samarbetet med Lernia där vi har haft regelbundna veckomöten har vi kunnat fånga upp sådant och andra praktiska detaljer, vilket gjort processen väldigt smidig.

Hanna Källströms 3 bästa tips inför sommarbemanningen:

1. Var ute i god tid, annonsen bör vara ute i slutet av januari om man vill norpa åt sig de bästa kandidaterna.
  2. Välj rätt annonseringskanal. Med tanke på att det är många unga som söker så kanske de klassiska kanalerna som Arbetsförmedlingen inte fungerar. Däremot kan forum som Linkedin och Facebook ge mer effekt. Det bästa är om det blir en snackis kompisar emellan.
  3. Ha ett bra erbjudande till kandidaterna. Många bra kandidater blir erbjudna mer än ett sommarjobb så se till att ha det bästa erbjudandet. Det behöver inte bara handla om lön utan kan vara en rolig arbetsplats eller möjlighet till extrajobb under hösten.

Kontakta oss för framgångsrik bemanning i sommar

Vi hör av oss inom en timme (måndag-fredag 8-16.30),

innesalj@lernia.se