2018-12-03 -

Blogginlägg

Fråga experten del 3 - har synen på bemanning förändrats?

När de första bemanningsföretagen poppade upp under 90-talet var det lite kontroversiellt att hyra in personal. Hur ser det ut i dag, har synen på bemanning kommit att ändra sig?

- Absolut, det har verkligen ändrats. Jag upplever att många arbetstagare ser bemanningsföretag som spännande, en inkörsport till det första jobbet eller ett mycket bra sätt att få erfarenhet från olika branscher. Arbetstagare har förstått att bemanningsföretag sitter på många olika intressanta företag som man kan komma in på som konsult. Bemanningsföretag har blivit en attraktiv aktör på marknaden. Om man ska gå till hårda fakta så har kollektivavtalen anpassats efter den verklighet vi lever i nu och det finns bra kollektivavtal som möter dagens krav. Jag tror också att arbetsgivare, givet att bemanningsbranschen funnits så länge, nu är trygga med våra rutiner och vet att vi erbjuder anställda samma villkor som andra företag.

Susanne Werngren, rekryterings- och bemanningsexpert, Lernia