2018-04-26 -

Blogginlägg

Rekrytera snabbare utan att tumma på kvaliteten

En rekrytering tar tid eftersom det är av största vikt att hitta rätt kandidat. Alla vet att felrekryteringar kostar både tid och pengar. Men ibland krävs snabba ryck när akuta personalbehov ska täckas. Och det går faktiskt att få till en snabb och smidig rekrytering utan att kvaliteten får stryka på foten, men då gäller det att ha rätt förutsättningar.

Med rätt förutsättningar och samarbete går det att göra en rekrytering snabbare

Vad är då rätt förutsättningar?

Rätt förutsättningar handlar om att ha god kunskap om hela rekryteringsprocessen med alla grundläggande steg. Att kunna skriva en bra kravprofil och att ha ett väl upparbetat kontaktnät är nyckelkomponenter för att lyckas.
– Man måste göra en väldigt grundlig kravprofil för att inte riskera att missa något i början som kan ställa till det senare. Det är en del i processen som vi inte kan snabba upp eller förbise.
Slarvar man i början är det stor risk att det blir fel genom hela processen. Lägger du tid på de inledande stegen spar du tid längre fram, säger Linnea Gabrielsson, rekryteringskonsult, Lernia.

Såhär lång tid brukar en rekrytering ta

Normalt sett tar det sex till åtta veckor att rekrytera till tjänster som inte är så avancerade. Mer kvalificerade tjänster tar åtta till tio veckor att tillsätta enligt Linnea Gabrielsson. Men det är möjligt att snabba upp tempot i de fall där en beställare har akuta personalbehov att täcka.
– Utan att tumma på kvaliteten går det att genomföra en rekrytering på fyra till fem veckor. Det är klart att det har hänt att vi fått till en rekrytering på en till två veckor, då har man första dagarna efter uppstart av rekryteringen direkt hittat rätt kandidat och kunden har också varit tillgänglig och snabb i sin respons.

Är du i akutbehov av personal? Låt oss hjälpa dig! Klicka här för mer information

Att hela tiden ha en dialog och ett nära samarbete med rekryteringsfirman, om man använder en sådan, menar Linnea Gabrielsson är av största vikt. Ett företag som vill rekrytera måste prioritera processen och se till att rätt person är tillgänglig när snabba beslut krävs.
– När det kommer till oförutsägbara uppsägningar blir många kunder stressade, då vill de att rekryteringen ska gå så fort som möjligt, helst ska det vara klart igår, och visst kan vi tillsammans med kunden skynda på processen, det är ett teamarbete, säger Linnea Gabrielsson.

Var beredd på att göra en tydlig tidplan

Något annat som är avgörande för att kunna rekrytera snabbt är att sätta en tydlig tidplan med avsatt tid för intervjuer.
– Det fungerar inte att beslutsfattare i processen är på semester eller har fullbokade kalendrar, dessutom är det viktigt att vara på det klara med vilka på företaget som ska vara med och fatta besluten. När man har tight om tid går det inte att boka in flera möten med kandidaten för att olika personer på företag ska kunna säga sitt, då får man se till att samla alla vid ett tillfälle, säger Linnea Gabrielsson.

Hon menar att det är vanligt att företag som rekryterar till en tjänst där någon sagt upp sig, stirrar sig blinda på kompetenserna den tidigare medarbetaren haft.
– Sen lägger de till ytterligare några krav. Det blir ofta orimliga listor och i verkligheten finns inte den personen. Så det gäller att skilja de fyra-fem mest relevanta kraven från de meriterande kompetenserna. Vi vill alltid träffa kunden, helst hos kunden, för att känna av kemin och säkerställa att vi förstått vad företaget letar efter.

Söker du personal för sommaren? Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig

Hon poängterar att det är viktigt att förstå att arbetsmarknaden inte ser likadan ut idag som den gjorde för några år sedan.
– Folk går inte och väntar på att det ska komma ut annonser så att de kan söka jobb, kandidaterna har oftast redan jobb, så för de företag som ska anställa gäller det att vara aktiv och leta kandidater och detta tar väldigt mycket tid, därför är det bra att anlita ett rekryteringsföretag som har rätt verktyg och processer för att söka fram kandidater.

5 tips för att rekrytera snabbare samtidigt som du säkrar kvaliteten

1. Gör en grundlig kravprofilstagning för att inte riskera att slösa tid senare i processen.
  2. Sätt upp en preliminär tidplan, och sätt av tid för intervjuer.
  3. Ta i ett tidigt skede reda på vilka som är beslutsfattare kring rekryteringen.
  4. Använd gärna en rekryteringsfirma och se till att ha en tät dialog.
  5. Gör personlighetstest på slutkandidaterna för att kvalitetssäkra rekryteringen ytterligare.