Rekordrekryteringen hos Volvo

Volvo Cars lansering av den nya bilmodellen XC90 är en av de största svenska industrisatsningarna på flera år. Följ med bakom kulisserna på Torslandaverken där Lernia spelar en nyckelroll tillsammans med bland andra Volvo Cars HR Competence Developer Sarah Alverbratt. Lernia har rekryterat 1 500 nya medarbetare, attraherat rekordmånga kvinnor till bilfabriken och påbörjat en attitydförändring till att jobba i bilindustrin – och så har vi Ragnhild som har börjat en ny karriär på Volvo Cars.

Sarah Alverbratt, HR Competence Developer, Volvo Cars


 Det är inte alls som jag trodde!
Så sammanfattar Ragnhild Kilborn, 20 år, sina första månader på Torslandaverken. 
 Jag började på Volvo efter sommaren och mitt jobb innebär att jag hoppar in i de arbetslag längs monteringsbandet där det saknas folk. Det är ett roligt och omväxlande jobb och du lär känna massor av trevliga människor, det passar mig perfekt.

I dag är Ragnhild en av de många nya medarbetare som ska se till att Volvo Cars klarar av att leverera den nya prestigemodellen XC90. 
 Det är kul att vi är så många tjejer som har börjat jobba i bilfabriken. Vissa arbetsmoment längs monteringsbandet kan vara fysiskt ansträngande men det funkar bra eftersom jag gillar att sporta och träna. Du får liksom ta i lite med hårdhandskarna!

Men så här såg det inte ut för ett år sedan. 

Volvo Cars skrotade sitt tredje skift när den ekonomiska krisen slog till 2008. Det var först i samband med satsningen på den nya prestigemodellen XC90 som Volvoledningen åter såg möjligheten till en rejäl expansion och förra hösten togs beslutet att återinföra det tredje skiftet. Siktet var inställt på vecka fem i år då den första XC90:an började sin resa på bandet i Göteborg. Ett stort beslut som inte har lämnat någon oberörd. Eller som det står på den t-shirt som många av montörerna har på sig: ”Jag bygger Volvos framtid – Volvo XC90”.

Volvoledningens beslut att satsa på ett tredje skift innebar att det skapades ett enormt rekryteringsbehov. Samtidigt såg Volvo Cars en möjlighet att tänka i nya banor och attrahera bredare grupper av medarbetare. Ett tydligt ledningskrav var fler kvinnor längs monteringsbanan i Torslandaverken. Ett annat att ungdomar upptäcker att Volvo erbjuder en attraktiv arbetsplats.

“Intresset var enormt, vi fick närmare 13 000 ansökningar. Vi genomförde 3 700 intervjuer och till slut hade vi 1 500 personer som var redo att börja jobba hos Volvo.”

Lernia antog utmaningen och drog igång ett av Sveriges största rekryteringsuppdrag på flera år. Hela uppdraget skulle lösas under några få månader.
– Intresset var enormt, vi fick närmare 13 000 ansökningar, säger Cecilia von der Lancken, regionchef för Lernia i Göteborg. Vi genomförde 3 700 intervjuer och till slut hade vi 1 500 personer som var redo att börja jobba hos Volvo.

En nyckelperson hos Volvo Cars är Sarah Alverbratt som arbetar med strategisk kompetensutveckling och det är hon och kollegorna på HR-avdelningen som ska säkerställa att det finns kompetenta medarbetare i dag och i framtiden. Under en rundvandring i fabriken berättar Sarah om de olika arbetsmomenten som kantar det till synes oändligt långa bandet. Och den som tror att bilar byggs av robotar kommer att bli förvånad under ett besök i Volvofabriken. Längs monteringsbandet är det glasrutorna som monteras och limmas med hjälp av orangefärgade robotar, i övrigt är det montörer som utför arbetet.

– Jag började min karriär här på Volvo år 2002, mitt första jobb var vid hjulupphängningen och efter några års studier började jag jobba på HR-avdelningen, berättar hon.

Sarah Alverbratt menar att Lernias framgångsrika arbete att hitta 1 500 nya medarbetare visar att rekrytering måste ske på flera olika arenor – samtidigt.
– Vi söker ständigt efter nya sätt att hitta medarbetare. Jag ser en tydlig trend att samarbeten med skolor och partners som Lernia spelar en allt viktigare roll.

Ett exempel på en innovativ lösning för att bredda rekryteringsbasen är den montörsutbildning som Lernia driver tillsammans med Volvo Cars och Arbetsförmedlingen. Den är en av Lernias rekryteringsutbildningar, vars syfte är att lösa en arbetsgivares anställningsbehov. En viktig del är praktik på det företag som initierat utbildningen.  
– Genom att ta in praktikanter kan vi visa att Volvo är ett öppet företag och att det är en modern och spännande arbetsplats, säger Sarah Alverbratt

Sarah återkommer till att rekrytering, utbildning och bemanning är helt företagskritiska frågor.
- Volvo lever på sitt goda rykte och om vår rekrytering och bemanning inte fungerar riskerar vi vårt varumärke och kunder.

Utbildningssatsningen tillsammans med Lernia inleddes förra hösten då en första kull blev antagen till montörsutbildningen. Sedan dess har ytterligare fyra grupper genomgått utbildningen. Varje grupp består av tolv deltagare. Resultatet av satsningen är lovande, 4 av 5 deltagare får jobb hos Volvo Cars efter den 10 veckor långa utbildningen.

– Vi har haft ett bra inflytande över utbildningens innehåll. Jag vågar påstå att den stämmer bra överens med hur det ser ut i vår verksamhet. Det är roligt att möta de grupper som kommer hit. Man märker att de har blivit ett sammansvetsat gäng efter den teoretiska biten. Och det är härligt att se hur de som kommer ut på sin praktik blir absorberade av lagkänslan.

Vi närmar oss slutet av intervjun och under vårt besök har runt 100 nya bilar rullat av bandet. Många av medarbetarna längs bandet tillhör de 1 500 nya medarbetare som valdes ut, intervjuades och erbjöds en anställning hos Volvo Cars. Och det är många kvinnor i arbetslagen. Ambitionen att förändra könsfördelningen i Torslandaverken lyckades – 46 procent av de nyanställda är kvinnor.
 Vi lyckades ändra attityden till att arbeta i bilfabrik hos många tjejer. Många attraheras av att Volvo erbjuder heltidsjobb, bra betalt och goda möjligheter till utveckling, säger Cecilia von der Lancken.

Och Ragnhild har fått en bra start på karriären och en ny bild av tillverkningsindustrin.
 Jag trivs bra med mitt jobb hos Volvo, men min ambition är att börja plugga inom något år, kanske till civilingenjör.

 

“Jag ser en tydlig trend att samarbeten med skolor och partners som Lernia spelar en allt viktigare roll.”

Sarah Alverbratt
HR Competence Developer, Volvo Cars

Rekryterings-utbildningar

Öppna/Stäng
Man vid skrivbord, med glasögon

Lernias rekryteringsutbildningar sker i samarbete med Arbetsförmedlingen med syfte att lösa arbetsgivares konkreta kompetensbehov. 

Fler referenser om Lernia

Alexandra Frykstedt, tidigare elev på Lernias rekryteringsutbildning till fordonsmontör.

““Bara någon vecka efter praktiken började jag jobba på Volvo som anställd genom Lernia.””

Alexandra Frykstedt
Fordonsmontör, tidigare deltagare vid Rekryteringsutbildningen till fordonsmontör

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600.

Chatt

Chatt

Välkommen att chatta med oss! 

Börja chatta